Logo concertzaal
Lees het interview met Anna Vinnitskaya. Foto: Marco Borggreve

Anna Vinnitskaya: "Ik geef me altijd voor de volle honderd procent"

Anna Vinnitskaya: "Ik geef me altijd voor de volle honderd procent"

Geschreven door Redactie in Pianoconcerten, Artiesten, Interviews, Anna Vinnitskaya op 27 november 2019

Waar Anna Vinnitskaya verschijnt, daar wordt het publiek enthousiast. "Je kunt niet om haar pure schoonheid en klankrijkdom heen", schreef BBC Music Magazine eerder al over de Russische pianiste. In 2017 maakte Anna Vinnitskaya grote indruk met haar eerste recital in de Edesche Concertzaal. Dit seizoen keert ze naar Ede terug. Hoe is het de pianiste de afgelopen twee jaar vergaan?

Anna Vinnitskaya (Foto: Marco Borggreve)

Door Jan-Willem van Ree

Foto: Marco Borggreve

Een van de hoogtepunten vormde een ongeplande tournee naar Azië met het beroemde NDR Elbphilharmonie Orchester. "Aanvankelijk zou Hélène Grimaud met het orkest op reis gaan, maar wegens een blessure moest zij afzeggen. Het orkest vroeg of ik in haar plaats wilde spelen." Daarover hoefde Anna niet lang na te denken. "Natuurlijk zei ik ja. Het was een eer om met het orkest te spelen."  

Duidelijke keuzes

Maar Anna's agenda is gevuld met meer dan concerten alleen. Naast haar succesvolle carrière als pianiste is Anna Vinnitskaya ook een toegewijd pianodocent aan het Conservatorium van Hamburg. Met een echtgenoot en twee kinderen heeft de pianiste het razend druk. "Het is soms lastig om het te combineren, maar het lukt", vertelt Anna Vinnitskaya tevreden. "Het vraagt om duidelijke keuzes." Het moederschap zorgde voor de grootste omslag in haar leven. "Voordat ik moeder werd had ik rondom mijn concerten en het studeren zeeën van tijd. Ik kon musea bezoeken en uitslapen. Nu staat mijn gezin op de eerste plaats. En dat is ook goed zo." 

Quality time

Anna Vinnitskaya kun je gerust een expert in quality time noemen: "Je moet je aandacht verdelen en dat maakt dat ik nu eenmaal niet altijd tegelijk moeder en full-time pianiste kan zijn. Maar waar ik ook ben, daar geef ik me voor de volle honderd procent." Anna heeft geleerd om ook van de momenten zónder piano te kunnen genieten. "Het kan heerlijk zijn om even niet te hoeven studeren, nergens over te hoeven nadenken en je slechts gelukkig te voelen met je dierbaren om je heen."  

Dankbaarheid

Voor Anna Vinnitskaya, die opgroeide met altijd een piano binnen handbereik, was het wennen om bewust afstand te nemen van het instrument. "Ik kom uit een gezin van pianopedagogen, waarin muziek maken net zo gewoon was als eten of slapen." Voor Anna stond het vanaf het begin vast dat ze pianiste zou worden. "Nooit heb ik aan een ander beroep gedacht. Als kleuter had ik soms geen zin om naar school te gaan. Mijn moeder nam me dan mee naar haar lessen. Urenlang kon ik naar die mooie pianostukken luisteren. Zo is het begonnen." Haar eerste pianolessen kreeg Anna van haar moeder, al had Anna niet zoveel op met het oefenen. "Liever speelde ik op het concertpodium." 

Concoursen

De drive om echt vooruit te komen kwam toen ze op haar twaalfde een pianoconcours in Moskou won. "Pas toen ontdekte ik dat studeren ook veel voldoening kan geven." Hoewel dat concours de start van haar carrière betekende, heeft Anna Vinnitskaya weinig op met concoursen in het algemeen. "Ik heb er een paar gedaan, maar mijn zenuwen zijn er niet op gemaakt", zegt ze lachend. "Ik was zo blij toen ik in 2007 de Koningin Elisabethwedstrijd won. Dat moest dan maar meteen de laatste zijn!"  

Masterclasses

Terugkijkend is Anna Vinnitskaya dankbaar voor de leraren die haar gaandeweg hebben begeleid. "Ik heb in Rusland een goede muzikale opvoeding gehad, want je pianoleraar is daar veel meer dan iemand die je anderhalf uur per week lesgeeft. Hij is een soort vaderfiguur, een goeroe en een vriend tegelijkertijd." In Hamburg, waar Anna later ging studeren, kreeg ze les van Evgeni Koroljov. "Hij hielp me om niet alleen te groeien als pianiste maar ook als musicus en persoonlijkheid." Dankzij haar goede band met haar docenten had Anna niet de behoefte om aan masterclasses deel te nemen. "Waarom zou je een of twee lessen bij een ander volgen? Ik zie muzikale ontwikkeling vooral als een proces, iets tussen leraar en leerling. Daarom geef ik zelf ook nauwelijks masterclasses, maar investeer ik liever in een solide band met mijn studenten." 

Raadselachtige Schumann

Niet alleen haar eigen docenten vormden een bijna onuitputtelijke inspiratiebron, hetzelfde gold voor legendarische pianisten en componisten. Een van Vinnitskaya's helden is pianist Walter Gieseking. "Je hoort zoveel persoonlijkheid in zijn spel. Het was misschien niet allemaal foutloos wat hij speelde, maar wat de componist in klank heeft geschilderd, wist Gieseking tot leven te wekken." Muziek van haar favoriete componisten Bach, Rachmaninov, Chopin en Ravel kom je regelmatig op haar concertprogramma's tegen. Net als de muziek van Schumann, met wiens composities Anna een nog inniger band heeft. "Als ik zijn muziek zou moeten karakteriseren, dan zou ik haar ongeremd willen noemen. Schumann gaat tot het uiterste. Het is alsof er niets tussen zijn expressie en de partituur zit. Bij Beethoven en Brahms is het hoofd, de ratio, er altijd bij. Schumann lijkt een spontaner componist. Zo hij was, zo heeft hij geschreven." 

Chopin en Brahms

Van Schumann speelt Anna de Arabeske in C en een van de weinig gehoorde Noveletten. "Het is zo jammer dat de Noveletten zelden worden gespeeld. Schumann was een groot liefhebber van literatuur en met zijn Noveletten wilde hij een soort muzikale tegenhanger maken van de literaire novelle. Het is erg verhalende muziek." Deze stukken verbindt Anna met muziek van Chopin en Brahms. "Deze componisten waren bekend met elkaar. Brahms en Schumann waren goede vrienden. In de Balladen van Brahms hoor je dat hij goed op de hoogte was van Schumanns muziek. Schumann op zijn beurt had veel waardering voor de muziek van Chopin." 

Nog honderd jaar muziek

Hoewel Anna Vinnitskaya zich erg thuis voelt in de pianomuziek van, Chopin, Brahms en Ravel heeft ze voor de toekomst plannen genoeg. "Wellicht dat ik me meer wil verdiepen in hedendaagse muziek. En misschien wordt het ook eens tijd voor Beethoven. Zijn muziek speel ik eigenlijk zelden. Ik heb er een zekere schroom voor; je moet er klaar voor zijn, vind ik." Lachend vervolgt Anna: "Als ik er zo over nadenk zou ik nog wel honderd jaar kunnen vullen met muziek. Er is zoveel moois om te spelen!”


Reacties

Blijf op de hoogte!


Ontvang de nieuwsbrief


Contact

Edesche Concertzaal
Amsterdamseweg 9
6711 BE Ede
0318 - 200 214
info@edescheconcertzaal.nl

Logo Edesche Concertzaal wit