Logo-concertzaal
Severin von Eckardstein (Shane Shu Michel Cupido)
"Ik hoop het publiek te raken met mijn reis door de muziek. Dat ik, wanneer ik speel, de mensen mijn verhaal vertel, vooral tijdens de meer persoonlijk en intieme momenten van een bepaald stuk."

Dorien Schouten: ‘Als je vaak en lang genoeg studeert, komt er vanzelf wel iets uit.’

Geschreven door Redactie in Artiesten, Dorien Schouten, Interviews, Edesche Orgelrecitals, Janet Forbes op 20 juni 2017

De meeste organisten die van het conservatorium komen, worden docent of krijgen een post aan een van de vele historische orgels die Nederland rijk is. Zo ging het niet bij Dorien Schouten. Ze behaalde haar bachelordiploma’s orgel en kerkmuziek aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij onder andere Jos van der Kooy. Daarna vertrok ze naar Berlijn om bij Leo van Doeselaar en Erwin Wiersinga verder te studeren. Daar behaalde ze in 2013 het diploma ‘Dimplomprüfung’ en in 2015 het diploma ‘Konzertexamen’. Haar inmiddels internationale loopbaan bracht Dorien Schouten van Voorburg via Berlijn en Oxford naar Edinburgh. Bovendien is ze huisorganiste van het alom geprezen Nederlandse internetplatform ‘All of Bach’. 

Dorien Schouten

Jan-Willem van Ree

Ondanks haar internationale carrière heeft Dorien een sterke band met Nederland. Op het moment van dit interview bereidt ze haar deelname voor aan het Internationaal Schnitger Orgelconcours Alkmaar. Anders dan bijvoorbeeld het Orgelimprovisatieconcours Haarlem is dit een literatuurconcours. “Improviseren is niet echt mijn ding”, vertelt Dorien. “Tijdens kerkdiensten doe ik het wel, maar liever speel ik mooie stukken.” 

Buitenkans

Alkmaar en Groningen zijn overigens niet de eerste concoursen waar Dorien aan meedoet. Eerder behaalde Dorien de finaleronde van het Paul Hofhaimer Concours in Innsbruck. Anders dan bij een viool- of pianocompetitie heeft het meedoen aan een orgelconcours naast winnen nog andere voordelen. Dorien Schouten: “Het leukste is misschien wel dat je op hele bijzondere instrumenten speelt. In de Zilveren Kapel van de Hofkirche in Innsbruck bijvoorbeeld staat een heel oud Italiaans orgel uit omstreeks 1580. Het is indertijd helemaal gerestaureerd, maar als je erop speelt, merk je dat het een historisch instrument is. Er worden helaas maar weinig concerten op gegeven, dus als je daar tijdens een concours op mag spelen, is dat echt een buitenkansje.” 

Oefening baart kunst

Hoewel Dorien Schouten een van de prominentste jonge organisten is, was het orgel niet haar eerste keuze. “Mijn vader wilde graag dat ik piano ging spelen. Dat vond hij een mooi instrument en dus werd er op de bonnefooi een piano gekocht.” Dorien bleek talent te hebben, al plaatst ze daar wel een kanttekening bij. “Het ging niet vanzelf, want ik moest er veel voor doen om het instrument onder de knie te krijgen. Maar als je vaak en lang genoeg studeert, komt er vanzelf wel iets uit. Het belangrijkste is dat je het leuk moet vinden om te doen.”

Orgel en piano

De eigenlijke aanjager achter de overstap naar het orgel was Ko Zwanenburg, de organist van de Utrechtse Nicolaïkerk en dirigent van de jeugdcantorij waar Dorien bij zong. “Tijdens een voorspeelavond speelde ik piano. Blijkbaar hoorde Ko daar meer in en bood me een proefles orgel aan. Tegelijk liet hij me toen ook het hele orgel zien. Dat was ontzettend leuk! Vervolgens heb ik een tijdje orgel én piano gestudeerd, maar je moet toch een keuze maken. Het werd orgel, al heb ik op het conservatorium piano als bijvak gedaan. 

Jos van der Kooy

Aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag studeerde Dorien Schouten bij Jos van der Kooy. “Ik volgde proeflessen bij meerdere docenten, maar Jos vond ik het leukst. Nadat ik had voorgespeeld, begon hij gelijk te sleutelen; hij wilde er direct meer van maken. Ik dacht: daar kan ik nog wat van leren.” Het sprak Dorien vooral aan dat het niet alleen over orgel ging. “Ik heb van Jos heel veel geleerd over muziek in het algemeen. Hij weet zo ontzettend veel, ook over opera en ballet. Hij gaf les in de Westerkerk in Amsterdam. Daar heb ik leren luisteren hoe je als organist met het verschijnsel akoestiek omgaat. Ook maakte ik dankzij Jos kennis met nieuwe muziek, dat heeft veel invloed gehad op de muziek die ik nu veel speel.” 

Mooie ervaring

Een andere inspirerende docent was Leo van Doeselaar. “Hij heeft me op vele gebieden verder geholpen, zodat ik zekerder werd in mijn spel. Leo is een heel betrokken en muzikale docent, die iedereen zijn eigen muzikaliteit laat ontdekken, zonder daar zijn eigen stempel op te drukken.” Een van de eye-openers voor Dorien was dat je in het studieproces zowel de grote lijn als de details in de gaten moet houden. “Door al in een vroeg stadium na te denken over de manier waarop je een bepaalde passage wilt spelen, zorgt dat ervoor dat het veel meer in je geheugen gaat zitten. Daardoor voel je je ook veel rustiger tijdens concerten.” Ook voelt Dorien zich zekerder  als ze vóór het optreden rust inbouwt. “Een concours vind ik altijd zenuwslopend, maar tijdens een concert probeer ik juist heel erg aan het publiek te denken, om de mensen een mooie ervaring te bezorgen.” 

Sopraan Janet Forbes

In de Edesche Concertzaal zal dat zeker gebeuren met een ingenieus programma rondom de Nederlandse componist Hendrik Andriessen (1892-1981) en de Engelse schrijfster Jane Austen (1775-1817). Speciaal hiervoor neemt Dorien de Britse sopraan Janet Forbes mee, die ze al kent van het Koninklijk Conservatorium. “Behalve dat ze een geweldige zangeres is, zet Janet ook de mooiste programma’s in elkaar.” Daarvan licht Dorien alvast een tipje van de sluier op. “We beginnen het concert met een blokje Bach, waarin het orgel vooral als solo- en begeleidingsinstrument uit de verf komt.” 

Andriessen en Austen

Na Bach maken de dames de overstap naar Nederlandse componisten rondom Hendrik Andriessen. “Die muziek past heel goed op het Ypma-orgel.” Een hoogtepunt in het programma vindt Dorien de bloemlezing uit Andriessens liederencyclus Miroir de peine. “Het verhaal van de kruisiging wordt in het gedicht prachtig verwoord en door Andriessen indringend verklankt. Bijzonder is dat orgel en zangstem in dit stuk totaal gelijkwaardige partners zijn.” Het tweede gedeelte van het programma is gewijd aan Jane Austen, die tweehonderd jaar geleden overleed. “Muziek speelt een grote rol in haar romans, zoals Emma (1815). We spelen stukken die Austen zelf ook gekend moet hebben.” Op de vraag of Dorien zelf ook iets met Austen heeft, antwoordt ze: “Ik ben dol op lezen, zoals de boeken van Roald Dahl, en Jane Austen behoort zeker tot mijn favoriete schrijfsters.”

Bestel kaarten voor het concert van Dorien Schouten en Janet Forbes op vrijdag 4 november.

Reacties

Blijf op de hoogte!


Ontvang de nieuwsbrief


Contact

Edesche Concertzaal
Amsterdamseweg 9
6711 BE Ede
0318 - 200 214
info@edescheconcertzaal.nl

Logo Edesche Concertzaal wit