Logo-concertzaal
Maria Milstein - foto Marco Borggreve
"Muziek maakt mij een rijker mens. Mijn leven draait om muziek, maar dat kan niet zonder anderen. Het is een heerlijke wereld om in te zijn, soms ook een idealistische wereld, omdat je met iets bezig bent waarvan je houdt. Muziek is iets wat ons iedere dag rijker en blijer maakt."

Edesche Concertzaal viert eerste lustrum

Geschreven door Redactie in Artiesten, Francesca Dego, Terugblik op 18 oktober 2018

Het eerste lustrum van de Edesche Concertzaal is een feit! Zaterdag 13 oktober bestond de zaal op de kop af vijf jaar. Tijdens het jubileumweekend werd dan ook uitgebreid stilgestaan bij dit heugelijke feit. Op vrijdag 12 oktober speelde blokfluitkwintet Seldom Sene Bachs Goldbergvariaties, het stuk waarmee de Edesche Concertzaal op 13 oktober 2013 officieel haar deuren opende. Een dag later speelden violiste Francesca Dego en pianiste Francesca Leonardi het officiële lustrumconcert.

1bbb14b97b8c4533bf3732fea12eedca

Foto: Jacqueline Imminkhuizen

Niet alleen was dit concert een heugelijk feit voor de Edesche Concertzaal, tevens betekende dit het officiële debuut in Nederland van de beide Francesca's. En het bleef niet bij deze primeur. 

Siamese tweeling

Francesca Dego en Francesca Leonardi begonnen hun recital met een van de spectaculairste vioolsonates uit de negentiende eeuw: Beethovens Kreutzersonate. Het was Beethoven zelf die in zijn schetsboeken reeds het karakter van het stuk omschreef als een 'Sonate voor piano en obligate viool, in een zeer concertante stijl, zoals een concert'. En zo klonk het ook. Beide dames stortten zich gretig op Beethovens noten, zonder elkaar ook maar een moment uit het oog te verliezen. Het gegeven dat pianiste en violiste ruim veertien jaar een duo vormen, speelde daarin ongetwijfeld mee. Wie de ogen sloot hoorde dat hier geen losse individuen aan het werk waren, maar een spreekwoordelijke Siamese tweeling. 

Edes accent

Het tweede gedeelte van het concert stond in het teken van muziek afkomstig uit Mediterrane streken. Stravinski's Suite Italienne baseerde de componist naar eigen zeggen op muziek van Pergolesi. Niets bleek minder waar. De 'Tarantelle' bijvoorbeeld is afkomstig uit de zes Concerti armonici van de Nederlandse edelman-componist graaf Unico Wilhelm van Wassenaer. Daarmee kreeg dit jubileumconcert van de Edesche Concertzaal een onverwacht Edes tintje, want deze Unico was niet alleen graaf van Twickel, maar ook Heer van Kernhem. Naast deze aardige bijkomstigheid hadden de dames nóg een bijzonderheid in petto. De Edesche Concertzaal was tevens het decor voor een heuse Nederlandse première. 

Nederlandse première

Francesca Dego en Francesca Leonardi vervolgden hun programma namelijk met Ballade van de Italiaanse componist Mario Castelnuovo-Tedesco (1895-1968). Daarmee klonk het stuk sinds de eerste uitvoering in 1940 (Carnegie Hall, New York) überhaupt voor de tweede keer ooit. Ballade is een compositie van bijna filmische allure, waarin de componist twee tegengestelde melodieën met dito sferen tegen elkaar uitspeelt. Tweede uitvoering of niet, Dego en Leonardi speelden dit onbekende meesterwerk alsof ze het al jaren op het repertoire hadden staan. Ook hier blonken beide dames weer uit in spatgelijk samenspel; niet alleen qua timing, maar ook in het neerzetten en uitwerken van lange zangerige lijnen. 

Ravels Tzigane als zinderende finale

In het officiële slotstuk van de avond, Ravels Tzigane, dreven beide Francesca's hun toch al sublieme samenspel tot nog grotere hoogte. Intrigerend was de lange vioolsolo waarmee Dego het stuk begon. Francesca Leonardi hield het resonantiepedaal van de vleugel voortdurend ingedrukt, waarmee de vleugel als uitvergrote klankkast voor de viool diende. Gaandeweg dit bijna zenuwslopende spektakelstuk vuurden beide dames elkaar in enthousiasme steeds verder aan. Dego speelde het paardenhaar van haar strijkstok aan gort, maar haar spel bleef beheerst. Ook Francesca Leonardi baande zich met ogenschijnlijk gemak een weg door de meest complexe pianopassages. Opvallend was haar heldere en tegelijk fluweelzachte toon, alsof ze nooit op een ander instrument dan een Bösendorfer heeft gespeeld. "I love the Bösendorfer grands", vertrouwde ze de schrijver dezes na afloop toe. 

Ontwaken uit een zoete droom

Nadat het slotakkoord van Ravels Tzigane was weggestorven, rees het publiek enthousiast op uit de stoelen en dankte Francesca Dego en Francesca Leonardi met een luidruchtige staande ovatie. De musici werden verschillende keren teruggeroepen en trakteerden het publiek op twee schitterende toegiften. Na de overweldigende Tzigane streelden beide dames het oor met een bijna sensuele uitvoering van Fauré's 'Après un rêve'; muziek die inderdaad klonk als het langzaam ontwaken uit een zoete droom. Met de Bagatelle 'Kleiner Mohrentanz' van Ferruccio Busoni stuurden de Francesca's het publiek uiteindelijk de nacht in. 

Reacties

Blijf op de hoogte!


Ontvang de nieuwsbrief


Contact

Edesche Concertzaal
Amsterdamseweg 9
6711 BE Ede
0318 - 200 214
info@edescheconcertzaal.nl

Logo Edesche Concertzaal wit