Logo concertzaal
Elisabeth Brauß, interview (Foto-Monika Lawrenz)

Nieuws over onze artist in residence Elisabeth Brauß. Maandag 27 juni gaf Elisabeth Brauß een solorecital in de Londense Wigmore Hall met muziek van Beethoven, Brahms en Hindemith. Ze sloot af met Schumanns Faschingsschwank aus Wien. "A perfect end to a lovely evening", aldus presentator en zangeres Catherine Bott. De stukken van Beethoven en Hindemith speelt Elisabeth op 5 november ook in de Edesche Concertzaal. Bestel tickets:  

Elisabeth Brauß: "De mooiste momenten overkomen je altijd onverwacht"

Geschreven door in Edesche Concertzaal Actueel, Pianoconcerten, Artiesten, Elisabeth Brauß, Interviews op 5 mei 2022

De uiterst succesvolle Duitse pianiste Elisabeth Brauß (1995) is dit seizoen artist in residence van de Edesche Concertzaal. Met drie concerten laat ze verschillende kanten van haar muzikale persoonlijkheid spreken. Speciaal daarvoor neemt ze twee van haar dierbaarste muziekvrienden mee: violiste Noa Wildschut en cellist Alexander Warenberg met wie ze al jaren samen speelt. Ook solo laat ze zich aan de Bösendorfer Imperial horen. Wie is Elisabeth Brauß en wat is het geheim van haar glanzende carrière?

Elisabeth Brauß, interview (Foto-Monika Lawrenz)

Door Jan-Willem van Ree

Foto: Monika Lawrenz

Wie met Elisabeth Brauß spreekt, wordt direct meegenomen in haar enthousiasme voor alles wat met muziek te maken heeft. Haar hartelijke persoonlijkheid lijkt volledig samen te vallen met haar  warme en verfijnde spel. Geen wonder dat de BBC haar in 2018 (samen met onder meer Anastasia Kobekina) uitriep tot New Generation Artist. Bovendien ontving Elisabeth in 2021 de prestigieuze Terence Judd-Hallé Award van het Britse Hallé Orchestra. 

Achter dit succes gaat geen uitgekiende carrièreplanning schuil. "Ik probeer niets te forceren, maar laat het liever gewoon gebeuren. De mooiste momenten overkomen je altijd onverwacht en kun je niet afdwingen", vertelt ze. "Ik kan alleen maar hard werken en daarbij zo dicht mogelijk bij mezelf en de muziek blijven." Die volledige overgave en trouw aan de muziek kreeg ze met de paplepel ingegoten. 

Geen keus

Op de vraag of ze uit een muzikale familie komt, antwoordt Elisabeth lachend: "Ik had geen keus. Mijn moeder is altvioliste in een orkest en mijn vader is dirigent en docent aan de Hochschule für Musik, Theater und Medien Hannover. Er klonk altijd muziek bij ons thuis." Over haar eerste muzikale ervaringen vertelt ze: "Mijn vader speelde aan de piano de opera's en symfonieën die hij dirigeerde. Ik denk nog vaak terug aan hoe ik als peuter onder de vleugel lag en me daar zo behaaglijk voelde, omringd door de mooiste muziek." Wanneer de jonge Elisabeth ook zelf de vleugel uitprobeert, ontdekt vader Brauß al snel het muzikale talent van zijn dochter. "Hij gaf me mijn eerste pianolessen. Maar om privé en professionaliteit van elkaar te scheiden, was het beter om na een paar jaar van iemand anders les te krijgen." 

Gouden tip

Elisabeth stapte over naar Elina Levit (de moeder van meesterpianist Igor Levit). Een goede stap, want het klikte direct tussen lerares en leerling. "Soms was ik er wel vijf keer per week. Het is zo belangrijk wat er gebeurt bij de eerste leraren", weet de pianiste. "Mijn techniek is in de loop der jaren veranderd, maar haar lessen staan me nog altijd helder voor ogen. Een gouden tip was het uit-het-hoofd-spelen. Dat is iets waar ik nog steeds veel voordeel van heb." Tien jaar kreeg Elisabeth van Elina Levit les. "Ze was als een tweede moeder voor me. Nog steeds heb ik goed contact met haar." Een andere invloedrijke docent was Bernd Goetzke, bij wie Elisabeth van haar vijftiende tot haar vijfentwintigste studeerde. "Hij leerde me hoe je als jonge musicus je eigen weg moet leren gaan. Naast speltechniek overgoot hij me met muzikale kennis en adviseerde hij me welke boeken ik moest lezen. Hij was echt een gids en leerde me bijvoorbeeld het verschil in benadering tussen de muziek van Beethoven en Schumann." 

Langlopende vriendschappen

Als er één ding duidelijk wordt, dan is het wel dat Elisabeths huidige loopbaan werd geplaveid door langlopende vriendschappen en professionele relaties. Inmiddels maken lessen bij meesterpianist Igor Levit de cirkel rond. "Ik studeer nu een jaar bij Igor, sinds hij in Hannover lesgeeft. De wereld is klein, want hij was ook weer een student van mijn vader", lacht Elisabeth. Ook in haar persoonlijke leven streeft de pianiste naar gezonde relaties met vrienden en familie. "Ik wil graag een betrouwbare vriend zijn en me niet alleen focussen op het professionele leven. Vrienden die gaan trouwen, geboortefeesten, daar wil ik gewoon bij zijn. Er is altijd wel een excuus om het niet te doen, maar dan mis je zoveel. Vaak plan ik mijn afspraken al weken van tevoren in en ik ben dankbaar dat mijn vrienden dit accepteren." 

Berlijn

Inmiddels woont Elisabeth in Berlijn, voor haar het muzikale walhalla. "De stad is uniek! Alleen al het Konzerthaus Berlin is een kunstwerk op zich. En dan alles wat je hier kunt meemaken. De kwaliteit is zo hoog. Niet alleen in het groot, maar ook de kamermuziekconcerten met slechts twintig bezoekers kunnen indrukwekkend zijn." Daarnaast is Berlijn onder de jongere generatie musici, mede vanwege het netwerk, een place to be. In deze stad ontstond ook het trio van Elisabeth met Noa Wildschut en Alexander Warenberg. "Voor een tour door Duitsland en Nederland zocht Noa indertijd een pianiste", vertelt Elisabeth. "We keken of het muzikaal klikte en het bleek een fantastische ervaring. Met Alexander zouden we ook trio-concerten gaan doen, maar toen kwam corona. Ik ben erg blij dat we dit nu tijdens mijn artist in residency in de Edesche Concertzaal kunnen realiseren."

Artist in residence

Nog niet alles is op dit moment tot in detail uitgewerkt, maar Elisabeth geeft graag alvast een kleine sneak preview. "Allereerst voel ik me enorm vereerd, want het is voor mij de eerste keer om een seizoen lang het gezicht van een concertzaal te zijn." Waar Elisabeth erg naar uitkijkt, zijn de ontmoetingen tussen de musici en met het publiek. "Het zou mooi zijn als de kunstervaring overal plaatsvindt, niet alleen op het podium. Ik verheug me op de gesprekken met de mensen in de zaal, met kinderen en conservatoriumstudenten. Ik sta voor alles open wat de muziek dichterbij brengt!" Voor wat betreft haar programma's streeft Elisabeth net als in haar persoonlijke leven naar lange lijnen. "Muziekstukken en stijlen zijn geen geïsoleerde eilanden. Alles staat in verbinding met elkaar. Daarom bouw ik mijn programma's graag op uit stukken die in dezelfde traditie staan." 

Bösendorfer Imperial

Ook kijkt Elisabeth uit naar de Bösendorfer Imperial-vleugel van de Edesche Concertzaal. "In Duitsland heb ik er al verschillende keren op gespeeld. De eerste keer was bij de Duitse radio. In eerste instantie wilde ik een Steinway, maar nadat ik de Bösendorfer had uitgeprobeerd was ik verrast door het poëtische, heldere en warme geluid van het instrument. Je kunt er uitstekend Scarlatti, Mozart en Brahms op spelen", vindt Elisabeth. "Ook het toucher (de toetsaanslag, red.) is iets waar ik van hou. Sindsdien ben ik Bösendorfer-fan! Ik verheug me erop om komend seizoen weer een nieuwe Bösendorfer-vleugel te leren kennen. Het wordt ongetwijfeld een prachtige ervaring."

Reacties

Blijf op de hoogte!


Ontvang de nieuwsbrief


Contact

Edesche Concertzaal
Amsterdamseweg 9
6711 BE Ede
0318 - 200 214
info@edescheconcertzaal.nl

Logo Edesche Concertzaal wit