Logo-concertzaal
Simone Lamsma en Robert Kulek

Robert Kulek: “Samen muziek maken op het podium is wat ik het liefste doe”

Enno Voorhorst: “Je hoort in de muziek het land, de warmte en de stilte”

Geschreven door Redactie in Artiesten, Interviews, Enno Voorhorst, Edesche Gitaarrecitals op 27 mei 2015

Hoewel zijn ouders beide musici waren, zagen ze liever dat Enno een ander beroep koos. “Ze raadden het af, omdat het toch moeilijk is om er je geld mee te verdienen”, vertelt Enno Voorhorst zelf. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Enno koos vol overtuiging voor de gitaar, geeft les en is een succesvol gitarist. 

Luister vrijdag 11 september naar Enno Voorhorst! | Bestel hier de serie Edesche Gitaarrecitals.

Enno Voorhorst brengt de Edesche Concertzaal in Spaanse sferen

Door Grytsje Anna van Dam-Pietersma

“Ik ben met de viool begonnen, dat vond ik ook heel mooi”, vertelt Enno. “Maar het lichtere repertoire van de gitaar sprak me aan, dat wilde ik graag spelen. Daarom koos ik zelf voor de gitaar.” Door zijn ervaring met de viool had Enno het gitaarspel al snel in de vingers en hij werd toegelaten tot het conservatorium. “Op mijn veertiende wist ik al dat ik musicus wilde worden, maar mijn ouders raadden het in eerste instantie af. Mijn vader is fluitist en mijn moeder celliste, dus ze wisten dat het een moeilijk bestaan is. Het is moeilijk om er je geld mee te verdienen. Maar als je iets heel graag doet, dan ga je er toch voor.”

Verbazing

De lichte muziek waarvoor hij de gitaar oppakte, maakte op het conservatorium plaats voor klassiek.“Een heleboel mensen weten niet dat je de gitaar op een klassieke manier kunt bespelen”, weet Enno. “Ze zijn vaak verbaasd wat er allemaal op het instrument kan; de gitaar klinkt soms bijna als een piano of een orgel.” En dat Enno zelf het beste uit de gitaar weet te halen, bewijzen de prijzen die hij de wacht sleepte. In 1987 won hij de eerste prijs op het gitaarconcours te Hof en vijf jaar later de Nederlandse Gitaarprijs in Het Concertgebouw. Enno vertelt hierover: “Ik ben gewoon enthousiast aan de slag gegaan met de gitaar, zonder me te richten op het winnen van prijzen. Tegenwoordig heb je echt een prijs nodig om je te onderscheiden, vroeger minder. Het leverde me toen een platencontract bij Sony op.” Bij deze platenmaatschappij nam hij zijn eerste album op, met werken van Agustín Barrios Mangoré, een Paraguayaanse componist.

Luister naar Enno Voorhorst, die vrijdag 11 september het beste uit zichzelf en de gitaar naar boven haalt.

Barrios

Het is deze Barrios, die als een rode draad door de carrière van Enno Voorhorst loopt. Na zijn eerste album volgden namelijk nog meer cd’s met werken van de Paraguayaanse componist, zoals de cd ‘Around Barrios’ (2013). “Zijn muziek is zo inventief, zo fantasievol en er zit altijd een verhaal in. Met de meeste componisten heb je het na een tijdje wel weer gehad, maar hij blijft. En dan te bedenken dat zijn muziek heel lang vergeten is”, vertelt Enno. “Pas eind jaren ‘70 is het weer ontdekt. Toen hij overleed, ging zijn muziek gewoon mee het graf in. Er stond bijna niets op papier. John Williams (een beroemde Britse gitarist,red.) herontdekte zijn muziek en bracht een album uit. En ook nu worden er nog steeds stukken van Barrios gevonden op zolders van huizen. Hij reisde de wereld over en logeerde dan bij mensen. Als bedankje schreef hij een muziekstuk voor ze en liet dat achter.” Van die erfenis maakt Enno Voorhorst, ook tijdens het concert in de Edesche Concertzaal, dankbaar gebruik.

Spanje, land van de gitaar

Naast de muziek van Barrios kiest Enno voor het concert in Ede voor twee Spaanse componisten, Isaac Albeniz en Federico Moreno Torroba. Het is een combinatie waar je niet omheen kunt: Spanje en de gitaar. De meeste gitaarmuziek komt uit dit land voort. “Je hoort in de muziek het land, de warmte, de stilte. Het is gepassioneerde muziek, te vergelijken met de flamenco. De zangerigheid die daarin zit, hoor je ook in de Spaanse gitaarmuziek.” Tijdens een concert wil Enno die sfeer meegeven. “In een concertprogramma zit in een opbouw. Een stil stuk, waarin mensen mee gaan in de verstilling. Daarna weer een pittig stuk. Als het te lang dromerig is, dan denk je; nu wil ik wel eens wat anders. De grote kracht van gitaar is dat het een intiem instrument is. Je wordt mee gesleurd. Het mooist is als je merkt dat je contact hebt met het publiek, als ze heel stil zijn en luisteren. Dan sla je één toontje aan en gaat er een zucht door het publiek.”

Kom vrijdag 11 september in Spaanse sferen met Enno Voorhorst!

Reacties

Blijf op de hoogte!


Ontvang de nieuwsbrief


Contact

Edesche Concertzaal
Amsterdamseweg 9
6711 BE Ede
0318 - 200 214
info@edescheconcertzaal.nl

Logo Edesche Concertzaal wit