Logo concertzaal
Peter Gijsbertsen (Foto: Maurice Lammerts van Bueren)
"Het is een lied met vele lagen, en dat terwijl het zo simpel klinkt! Dat is echt Schubert.” (Peter Gijsbertsen over Schuberts 'Ständchen'.)

Feico Deutekom: “In de muziek van Philip Glass trof de enorme herkenbaarheid me.”

Geschreven door Redactie in Artiesten, Interviews, Feico Deutekom op 17 december 2017

Er zijn waarschijnlijk maar weinig uitgevers, die naast hun baan een bloeiende loopbaan als concertpianist hebben. Feico Deutekom heeft het geluk dat hij zijn liefde voor literatuur én muziek kan combineren in een succesvolle carrière, tussen uitgeverij en concertpodium. “Het voordeel is dat ik, als het om muziek gaat, kan doen wat ik leuk vind”, vertelt Feico. “Aan de andere kant moet ik mijn tijd goed bewaken en komt het aan op een goede planning. Zeker als je er ook nog een gezin naast hebt.”

Feico Deutekom (Foto: Janiek Dam)

Door Jan-Willem van Ree

Foto: Janiek Dam

Toch lijkt het Feico moeiteloos af te gaan. Hij is directeur bij de internationale uitgeverij Penguin Random House en is een van de weinige Nederlandse pianisten die zich volledig heeft toegelegd op de Amerikaanse minimal music, in het bijzonder de muziek van Philip Glass. “Dat is mijn niche”, vertelt hij. “In die muziek heb ik iets te vertellen. En omdat ik mijn tijd goed moet verdelen, speel ik alleen wat ik echt leuk vind.”

Onvergetelijke ervaring

De liefde voor de muziek van Philip Glass gaat terug op het moment dat Feico als zeventienjarige de film Koyaanisqatsi (1982) in de bioscoop ziet, waarin de muziek van Glass een hoofdrol speelt. “Voor mij was die ervaring een kantelpunt. Zoiets had ik nog nooit gehoord”, vertelt Feico. “Wat me trof was de enorme herkenbaarheid van de muziek. Daarin werden de ritmes en sound van popmuziek en jazz gecombineerd met de structuur van gecomponeerde ‘serieuze’ muziek. Deze bijzondere ervaring inspireerde Feico om zich serieus in Glass’ muziek te verdiepen. “Ik ging op zoek naar pianostukken van hem. Het eerste stuk dat ik instudeerde, was ‘Opening’ uit Glassworks.” Niet iedereen begreep Feico’s enthousiasme. Hij vervolgt lachend: “Ik woonde in die tijd nog thuis en mijn ouders dachten dat ik een nieuw boek met vingeroefeningen had gevonden.”

Het beste van twee werelden

Naast passie voor muziek heeft Feico Deutekom liefde voor literatuur. “Ik heb economie gestudeerd, maar dat vond ik niet interessant genoeg. Daarnaast koos ik voor datgene waar mijn hart lag: de Franse literatuur.” Feico vertrok na zijn doctoraal met een beurs naar Parijs om daar aan de universiteit te studeren. Daar kwam hij in aanraking met de postmoderne filosofie en studeerde met de psychoanalytica Julia Kristeva. “Om de Franse literatuur nog beter te kunnen begrijpen, vond ik dat ik me moest onderdompelen in de Franse academische wereld.” Maar het liep anders dan verwacht. “Het plan was om in Parijs te gaan promoveren. Tegelijk realiseerde ik me dat wetenschappelijk onderzoek ook erg eenzaam werk is. En dus heb ik het over een andere boeg gegooid in een baan waarin ik mijn passie voor literatuur en de economische kant van het boek kon verenigen.”

Attacca Ensemble

Tijdens en na zijn studie is Feico blijven pianospelen en zingen. Op een gegeven moment wilde hij daar een volgende stap in maken. “Ik was al mijn hele leven met minimal music bezig en wilde die muziek meer gaan uitvoeren.” In 2008 richtte hij samen met dirigent Fokko Oldenhuis het Attacca Ensemble op. Bij dit koor staat de minimal music centraal, maar er is ook ruimte voor verwante soorten muziek. "Naast muziek van Glass voeren we werken uit van bijvoorbeeld Arvo Pärt. En een paar jaar geleden brachten we met veel succes de Nederlandse première van David Lang’s The Little Match Girl Passion.“

Philip Glass

Een persoonlijk hoogtepunt was de concertuitvoering van Glass’ bekendste opera Einstein on the Beach. Delen daaruit voerde het Attacca Ensemble ook uit tijdens een concert dat Philip Glass in 2009 in Amsterdam gaf. Het was het begin van een persoonlijke samenwerking met de Amerikaanse componist. “Ik heb ook verschillende keren quatre mains met hem gespeeld. Leuk, maar enerverend. Glass houdt van verrassing en avontuur. Hij deinst er niet voor terug om een half uur voor een optreden nog even iets nieuws te bedenken, wat dan nog snel moet worden ingestudeerd.” Ook al viert Philip Glass dit jaar zijn tachtigste verjaardag, hij is nog lang niet uitgeput. “Hij componeert nog dagelijks en vindt het fantastisch om te zien hoe mensen met zijn muziek aan de haal gaan en er steeds weer nieuwe instrumentaties en vormen voor vinden”.

Lavinia Meijer

Een mooi voorbeeld daarvan zijn Feico Deutekom en Lavinia Meijer, al jaren een muzikaal duo. Via het Attacca Ensemble en Philip Glass kwam Feico in contact met Lavinia. Na de eerste concerten klikte het zo goed, dat de twee besloten ook als duo op te treden. “Niet iedereen zag die samenwerking direct zitten. Sommigen dachten dat de piano de harp zou overstemmen en nog belangrijker, er is nauwelijks muziek voor harp en piano.” Lavinia en Feico zetten door en deden een boeiende ontdekking. “Juist minimal music leent zich uitstekend voor de combinatie van harp en piano. Beide instrumenten hebben een korte aanslag en zijn soms niet van elkaar te onderscheiden. Door de bijzondere combinatie ontstaat er soms zelfs een nieuwe klank. Het leuke is dat het publiek dan soms niet meer weet wie wat speelt.”

Filmmuziek

Lavinia en Feico spelen bestaande muziek die zijzelf voor harp en piano bewerkt hebben. De stukken die ze hebben uitgekozen zullen een breed aanspreken. “De meeste muziek is bekend via televisie of de bioscoop. We spelen bijvoorbeeld selecties uit de cultfilm Candyman, een soort griezelfilm waarvoor Glass de muziek heeft geschreven. Hoewel hij met de uiteindelijke Hollywood-versie minder gelukkig is, staat Glass nog steeds vierkant achter zijn muziek.” Verder staan er prachtige stukken van Michael Nyman, Douwe Eisenga en de Amerikaanse componiste Meredith Monk op het programma. “Voor Lavinia is de uitdaging dat zij in veel gevallen op de harp een pianopartij speelt, waarbij ze in plaats van de toetsen in te drukken aan de snaren moet plukken” zegt Feico met een knipoog. “Bovendien moet ze opboksen tegen jullie Bösendorfer Imperial,” de vleugel waar Feico erg naar uitziet. “Ik heb niet eerder op zo’n instrument gespeeld. De meeste zalen hebben een Steinway of een Yamaha staan. Die extra bastoetsen moeten vast ergens te gebruiken zijn!”

Bestel kaarten voor de Nieuwjaarsconcerten van Lavinia Meijer en Feico Deutekom op vrijdag 19 en 26 januari 2018.

Reacties

Blijf op de hoogte!


Ontvang de nieuwsbrief


Contact

Edesche Concertzaal
Amsterdamseweg 9
6711 BE Ede
0318 - 200 214
info@edescheconcertzaal.nl

Logo Edesche Concertzaal wit