Logo concertzaal
Lees het interview met Anna Vinnitskaya. Foto: Marco Borggreve

Anna Vinnitskaya: "Ik geef me altijd voor de volle honderd procent"

Frank van de Laar: specialist in veelzijdigheid

Geschreven door Redactie in Pianoconcerten, Artiesten, Interviews, Frank van de Laar op 10 februari 2016

Als dertienjarige jongen woonde Frank van de Laar zijn allereerste pianoconcert bij. Tot dat moment vond hij piano spelen ‘wel leuk’. Maar nadat de Sonate van Schubert zijn oren had gestreeld, ontvlamde de liefde voor het instrument. En die liefde groeit tot op de dag van vandaag.

Kom luisteren naar de vertolkingen van Schubert, Schumann en Brahms door wereldpianist Frank van de Laar. Bestel tickets voor 2 april 2016!

Frank-van-de-Laar-interview-Edesche-Concertzaal

“Ik interesseer me voor heel veel,” vertelt Frank van de Laar. “Solo, kamermuziek, hedendaagse muziek. Daardoor heb ik ook veel ervaring opgedaan. Ik weet ook niet of er ooit een moment komt dat ik me wil specialiseren in iets. Het zit wel een beetje in de aard van het beestje dat ik me aangetrokken voel tot romantische en laat-romantische muziek. Dat waren de gloriedagen voor de pianomuziek. Maar of ik me daar ooit op ga toeleggen… ik denk het niet!” Wat dat betreft is zijn veelzijdigheid zijn grootste specialiteit.

Persoonlijk statement

Voor zijn concert in de Edesche Concertzaal koos Van de Laar stukken waar hij zelf een bijzondere binding mee heeft. Zoals de Sonate in A van Schubert, die hij als jongen tijdens zijn eerste concert hoorde. “Ik heb het gemixt met stukken die goed in het gehoor liggen, maar die niet bij het geijkte repertoire horen. Zoals Schumann, die een persoonlijk statement maakt met zijn Novelette. Schumann experimenteert met de stijl, hij heeft een haast literaire aanpak. Zijn muziek bestaat uit een opeenvolging van delen, hij gebruikt aanduidingen als ‘Tot besluit’ en ‘Voortzetting’. Dat was revolutionair voor die tijd. Ook mooi: hij verwerkte citaten van zijn geliefde, de nog heel jonge Clara, in het werk. Dat noemt hij ‘Stem uit de verte’. Al met al dus een heel persoonlijk werk.”

Beschuldigd door de nazi’s

Ook klinkt er muziek van Dohnányi, een componist die volgens Van de Laar ten onrechte in de loop van de twintigste eeuw in de vergetelheid is geraakt. “Hij maakte prachtige muziek, laat-romantisch met een licht Hongaars sausje. Ik vind hem één van de allergrootste pianovirtuozen van zijn tijd. Maar in de loop van de twintigste eeuw kwam er een tegenreactie op al die romantische muziek en toen is hij vergeten. Wat ook meespeelde was dat hij in de Tweede Wereldoorlog werd beschuldigd van collaboratie met de nazi’s. Uitgerekend Dohnányi, die een joodse vrouw had en een zoon die een - weliswaar mislukte - aanslag op Hitler pleegde. Door hem te programmeren draag ik een steentje bij aan zijn rehabilitatie.”

Typisch Frank van de Laar is de grote affiniteit met de muziek die hij speelt. Hij licht zelf toe: “Ik hoop dat ik nieuwe dingen in de muziek ontdek en dat kan overdragen aan het publiek. Ik wil de belangrijke essenties doorgeven. Ja, dát hoop ik te bereiken… samen met het publiek de muziek ontrafelen. Dat doe ik trouwens ook op academisch niveau met mijn studenten. Maar tijdens concerten heb je geen woorden, alleen de noten en de muziek. Dat is de meest zuivere manier.”

Spannende stukken

Het programma in Ede heeft onder meer romantisch getinte stukken. “Er is ook gewoon veel geschreven voor de piano in dat genre, daar kom je toch vaak op uit,” aldus Van de Laar. “Maar ik vind het dan wel een uitdaging om er iets origineels van te maken.” Heel anders is dat met hedendaagse muziek. “Ik vind het erg leuk om daar af en toe iets van te programmeren. Het zijn wel spannende stukken om in te studeren, want daarna moet je aan de nog levende componist laten horen wat je er van gemaakt hebt. Ik vind belangrijk om op die manier de pianomuziek levend te houden. We hoeven onze ogen niet te sluiten voor wat er nu allemaal gebeurt op hedendaags-klassiek gebied!”

Een jaar lang zeuren

Dat Van de Laar in de pianowereld terecht is gekomen, was niet vanzelfsprekend. De niet-muzikale ouders van de toen nog jonge Frank geloofden namelijk niet dat er iets goeds kon voortkomen uit pianoles. Van de Laar moest er een jaar lang om zeuren en begon op zijn tiende met lessen. “Dat is vrij laat als je bedenkt dat anderen als vier- of vijfjarige al beginnen. Piano spelen is ook een fysieke aangelegenheid, maar toch was het nog niet té laat. De liefde kwam helemaal uit mezelf.” Dat Frank er zijn beroep van wilde maken, was voor hem een vanzelfsprekendheid. “Mijn ouders vonden dat wel moeilijk. Ik was zelf helemaal niet bezig met later en hoe ik mijn brood zou moeten verdienen. Ik was zo blij dat ik met muziek bezig was, dat ik me geen zorgen maakte over de praktische dingen.”

Workaholic

Inmiddels is dat helemaal goed gekomen. Van de Laar vliegt van het conservatorium in Amsterdam en Zwolle, waar hij hoofddocent is, naar cd-opname en van concert naar tv-programma. Van de Laar: “Wat dat betreft leid ik een dubbelleven, aan de ene kant al die pianostudenten die ik mag begeleiden en aan de andere kant de optredens en concerten. Dat gaat dag en nacht door. Ik vind het lesgeven ontzettend leuk, ik werk tussen allemaal gemotiveerde jonge mensen uit Nederland en ver daarbuiten. Dat is heel inspirerend. Door die veelzijdigheid blijft het allemaal ook levendig. Af en toe is het wel erg druk en zou ik best een paar dagen aan het strand willen liggen, maar aan de andere kant houd ik veel van hard werken. Ik zou niets anders willen. Eigenlijk ben ik een workaholic. Als ik te weinig te doen heb, ga ik waarschijnlijk lichamelijk en geestelijk achteruit!”

Kom luisteren naar de vertolkingen van Schubert, Schumann en Brahms door wereldpianist Frank van de Laar. Bestel tickets voor 2 april 2016!

Reacties

Blijf op de hoogte!


Ontvang de nieuwsbrief


Contact

Edesche Concertzaal
Amsterdamseweg 9
6711 BE Ede
0318 - 200 214
info@edescheconcertzaal.nl

Logo Edesche Concertzaal wit