Logo concertzaal
Anastasia_Kobekina_(Julia_Altukhova)_Geschreven Pers (1)

Anastasia Kobekina: "Ik houd van die salonachtige atmosfeer uit de negentiende eeuw, toen vrienden weer andere vrienden meebrachten en 's avonds samen in een kleine ruimte van muziek genoten. De Edesche Concertzaal biedt die atmosfeer. Je kunt er muziek delen en mensen ontmoeten.”


Gerrit Christiaan de Gier: "Jongens, wat ik hier heb is ontzettend mooi"

Geschreven door Redactie in Artiesten, Interviews, Edesche Orgelrecitals, Gerrit Christiaan de Gier op 23 april 2015

Het orgel fungeert voor Gerrit Christiaan de Gier wel eens als partner, zoveel liefde heeft hij voor het instrument: “Ik kan me helemaal verliezen in een solo, maar ook in het samen spelen met andere instrumenten. Ik wil de muziek niet voor mezelf houden, maar uitdelen, mensen raken en laten genieten.”

Geniet mee met Gerrit Christiaan de Gier, bestel uw tickets voor het concert op vrijdag 1 april 2016!

Gerrit-Christiaan-de-Gier-Interview-Edesche-Concertzaal

Dat uitdelen zit wel goed bij De Gier, die al jaren de vaste organist van de Jacobikerk in Utrecht is. Hij speelt er wekelijks op zondag, maar ook doordeweeks zijn er uitvoeringen, bijvoorbeeld met het kerkkoor Cantiago. “Dat is leuk om te doen. Het is mooi dat ik die kerk tot mijn beschikking heb, er heerst een prachtige ambiance. Maar ik ga niet alleen voor het groot, óveral moet je weten de kern te pakken.”

Levendig instrument

Na de dienst op zondag laat de organist soms kinderen naar boven komen. “De hele galerij staat dan vol! Ik moet dat wel zelf organiseren, want als organist leef je wel een beetje buiten het zicht.” De Gier merkt op zulke momenten dat mensen verrast reageren op de levendigheid van het instrument. “Het orgel is misschien niet ‘in’,” licht De Gier toe. “Maar als ze er dicht bij staan, dan vinden ze het toch interessant, hoe het werkt en hoe het geluid voortbrengt. Als ik vraag: ‘waar denk je aan bij het orgel’, dan krijg ik antwoorden als ‘de dood’ of ‘de begrafenis van mijn oma’. Ja, zeg ik dan, daar wordt het orgel ook voor ingezet, maar je kunt er nog veel meer mee. Het orgel kan ook vrolijk klinken. Luister maar… Ik merk steeds weer dat het imago van het orgel op een goede en enthousiaste manier moet worden uitgedragen!”

Vonk

Zelf is De Gier al sinds zijn jonge jaren dol op het orgel. “Als kleine jongen kwam ik al veel in de kerk en daar ontdekte ik achterin het orgel. Er werd bij ons thuis niet veel muziek beoefend, maar daar in de kerk sloeg de vonk over. Thuis ging ik neuzen tussen de grammofoonplaten en wat ik daarop hoorde, speelde ik na op het orgel in de woonkamer. Ik ploeterde zelf maar wat, tot ik vond dat het redelijk klonk. Toen was ik zes of zeven jaar. ‘Die jongen moet op les’, zeiden mijn ouders toen.”

Verschrikkelijk mooi

Tijdens zijn hele schoolperiode bleef De Gier orgel spelen. “Toen kwam natuurlijk het moment dat ik moest kiezen wat ik verder wilde doen. Iedereen weegt dan zijn sterke en zwakke punten af en ik kwam bij het orgel uit. Al tijdens mijn schooltijd deed ik een vooropleiding, zodat ik meteen kon doorstromen naar het conservatorium. Daar zat ik echt op mijn plek, ik had het er reuze naar mijn zin. Ik dacht eigenlijk helemaal niet na over de toekomst, hoe ik mijn brood zou moeten verdienen.” Na het conservatorium moest De Gier aan de bak en door zijn enthousiasme en kundigheid kreeg hij al snel een functie als organist. “Ik wilde dolgraag laten zien wat ik allemaal muzikaal in huis had. ‘Jongens, wat ik hier heb is ontzettend mooi, moet je horen!’ Ik ging les geven en concerten organiseren. Ik moest mezelf wel een beetje verkopen. Of ik creatief ben? Nou ja, ik ben in elk geval bevlogen. Ik wil de muziek graag dichter bij de mensen brengen. Dat vind ik heel boeiend en dat maakt me ook creatief! Ik wil de muziek fris interpreteren. Ook als ik een oud werk speel, wil ik dat het het nieuw en fris klinkt.”

Benieuwd naar de aanpak van Gerrit Christiaan de Gier? Bestel uw tickets voor het concert op vrijdag 1 april 2016

Max Reger als kapstok

Op vrijdag 1 april zet De Gier Max Reger centraal in zijn concert. “Reger, die honderd jaar geleden stierf, was erg vruchtbaar voor de orgelmuziek. Ondanks vele tegenwerkingen en geldzorgen heeft hij veel weten te bewerkstelligen.” Hoewel Reger de kapstok van het concert is, staat zijn naam toch niet zo vaak op het programma. Er is alle ruimte voor muziek van zijn leerlingen en tijdgenoten. “Zijn bekendste leerling was Karg-Elert. Van hem speel ik een stuk uit zijn serie ‘Portretten’, waarin hij zijn meester Reger portretteert en elementen van zijn stijl overneemt. Willem Weijland, een tijdgenoot van Reger, staat ook op het programma, hij was geen grote componist, maar wel een bekende in Ede.” Deze Weijland was jarenlang de organist van de Noorderkerk. De Gier licht toe: “Hij studeerde bij Cornelis Wolf, wiens muziek ik daarna ook heb geprogrammeerd. Zijn fantasie over het bekende ‘Halleluja, eeuwig dank en ere’ is een prachtige uitsmijter van de avond.”

Blijven verrassen

Dat De Gier graag thematisch werkt, wordt wel duidelijk bij zijn concert in de Edesche Concertzaal: “Ik ben structuurgevoelig. Ik maak graag een compositie van het programma en link dan de zaken aan elkaar. Daarna wil ik het zó vertellen dat duidelijk wordt wat de muziek met elkaar te maken heeft. Soms kan een componist zelf ook het thema zijn, zo heb ik in twintig jaar het hele oeuvre van Bach gespeeld. Toen ik klaar was, dacht ik: nu begin ik weer opnieuw, er valt nog zoveel te ontdekken! Maar het moet allemaal niet cliché worden, ik wil de mensen blijven verrassen met mijn programmering en interpretatie. Ik wil dat mensen van het begin tot het einde geboeid luisteren. Zo wil ik ze vaster in de stoel krijgen, dat ze hun oren spitsen. Het is een uitdaging om dat elke keer weer te doen. Als ik een speld kan horen vallen, denk ik: ik heb ze! ”

Geniet mee met Gerrit Christiaan de Gier, bestel uw tickets voor het concert op vrijdag 1 april 2016!

Reacties

Blijf op de hoogte!


Ontvang de nieuwsbrief


Contact

Edesche Concertzaal
Amsterdamseweg 9
6711 BE Ede
0318 - 200 214
info@edescheconcertzaal.nl

Logo Edesche Concertzaal wit