Logo-concertzaal
Alexander Ullman semi final (Geschreven pers)

"Wanneer ik Liszt speel voel ik me vrijer en zekerder van mijn zaak."

Alexander Ullman

Honderd jaar Nederlandse Reformatie in vogelvlucht door Camerata Trajectina

Geschreven door in Artiesten, Camerata Trajectina, Nico van der Meel, Terugblik op 3 november 2017

‘Een nieuwe lied wy heven aan’. Met deze woorden opende Camerata Trajectina het concert op vrijdag 27 oktober in de Edesche Concertzaal. Beter had Camerata Trajectina het niet kunnen uitkiezen, want ‘Een nieuwe lied’ was ook het eerste lied dat Luther zelf schreef en componeerde. Daarmee was het eerste reformatorische lied een feit.

door Jan-Willem van Ree

Camerata Trajectina schetste de eerste honderd jaar Reformatie in de Nederlanden met een keur aan liederen uit verschillende reformatorische gezindten. Van de oudste Luther-liederen ging het via de Souterliedekens van de wederdopers naar het Geneefse Psalter. En na een reeks martelaarsliederen werd aan het eind van de avond de balans opgemaakt van de eerste eeuw Reformatie.

Camerata Trajectina - Edesche Concertzaal - foto Jacqueline Imminkhuizen

foto: Jacqueline Imminkhuizen

Camerata Trajectina - foto: Edesche Concertzaal // Jacqueline Imminkhuizen

foto: Jacqueline Imminkhuizen

Lichtvoetigheid

Camerata Trajectina zorgde voor een aantrekkelijke mix van gezongen liederen en instrumentale bijdragen. Extra variatie brachten de musici met een divers instrumentarium bestaande uit verschillende blokfluiten, twee gamba’s, twee harpen en luit. Daarmee kreeg ieder lied en elk stuk een eigen kleur.

Prettig waren de mondelinge toelichtingen van tenor Nico van der Meel. Hoewel de inhoud van de meeste liederen voor 21e-eeuwse oren zware kost was, wist hij met enkele kwinkslagen de nodige lichtvoetigheid in het programma te brengen.

Jan Pieterszoon Sweelinck

Een van muzikale hoogtepunten was een bijzondere versie van Psalm 23 van Jan Pieterszoon Sweelinck; “onze nationale held”, zoals Nico van der Meel hem introduceerde. Als een van de weinige componisten maakt hij van alle 150 psalmen sublieme vocale zettingen. Bij wijze van experiment zongen sopraan Hieke Meppelink en Nico van der Meel niet de originele Franse tekst van Clément Marot, maar de Nederlandse berijming van Marnix van Sint Aldegonde. Iets waartegen de religieus-gematigde Sweelinck vast geen bezwaar zou hebben gemaakt.

Ademloos publiek

Ademloos liet het publiek de eerste honderd jaar Reformatie aan zich voorbijtrekken. “U mag best klappen”, moedigde Nico van der Meel de aanwezigen aan. Dat applaus kwam er uiteindelijk, maar pas aan het eind. Een bijzonder extraatje bij dit concert was een spontaan georganiseerde expositie met veel originele drukken van de Souterliedekens en andere zestiende-eeuwse zangbundels. Op die manier kreeg het publiek de kans niet alleen muziek uit de vroege Reformatie te horen, maar ook te zien. Zowel bezoekers als musici waren aangenaam verrast.

Camerata Trajectina - Edesche Concertzaal - foto Jacqueline Imminkhuizen (1)

foto: Jacqueline Imminkhuizen

Camerata Trajectina - Edesche Concertzaal - foto Jacqueline Imminkhuizen (2)

foto: Jacqueline Imminkhuizen

Reacties

Blijf op de hoogte!


Ontvang de nieuwsbrief


Contact

Edesche Concertzaal
Amsterdamseweg 9
6711 BE Ede
0318 - 200 214
info@edescheconcertzaal.nl

Logo Edesche Concertzaal wit