Logo concertzaal
Lees het interview met Anna Vinnitskaya. Foto: Marco Borggreve

Anna Vinnitskaya: "Ik geef me altijd voor de volle honderd procent"

Judith Steenbrink: “Voor barok kun je ons altijd wakker maken”

Geschreven door Redactie in Artiesten, Judith Steenbrink, Tineke Steenbrink, Interviews op 12 februari 2020

De tweelingzussen Judith en Tineke Steenbrink zijn verslingerd aan barokmuziek. De violiste en de organiste/klaveciniste genieten ook van tal van andere muziekstijlen, maar de barok is leidend. “Alles wat we spelen en maken, grijpt terug op de beginselen van de achttiende-eeuwse barokmuziek.”

Judith en Tineke Steenbrink. Foto: Wouter Jansen

Door: Jordi Kooiman

Foto: Wouter Jansen

Judith en haar zus Tineke groeide op in een huis waar oude muziek altijd aanwezig was. Het kloosterleven en de muziek die daarbij hoorde was letterlijk om de hoek te vinden, in het klooster waar hun vader als dirigent werkte. “Hij nam ons vaak mee”, vertelt Judith. “We leerden er gregoriaanse gezangen en de oude polyfone helden kennen. We lazen eerder gregoriaans notenschrift dan dat we konden lezen!”

“We hebben echter nooit een 'eed' afgelegd om enkel oude muziek te spelen”, vult Judith direct aan. “Componisten als Olivier Messiaen, Oost-Europese volksmuziek en singer-songwriter Tracy Chapman trokken me ook enorm aan. Maar de barok is ons alfa en omega: alles wat we spelen en maken, grijpt terug op de beginselen van de achttiende-eeuwse barokmuziek. De betekenis van toonsoorten, de affectenleer, de weelde van de rijke continuobezetting: je kunt er ons ‘s nachts voor wakker maken.”

Oren

Judith koos als negenjarige “volkomen gevoelsmatig” voor de viool. Het bracht haar naar het conservatorium, waar ze naast de viool ook andere instrumenten bespeelde. “Je wordt misschien geacht om je volkomen aan één instrument te wijden, maar ik zong, speelde klavecimbel en harp en dirigeerde ook weleens.” Muziek is voor Judith veel meer dan de keuze voor een bepaald instrument. “Arrangeren, componeren, naar concerten gaan, in een koor zingen: het is allemaal zo fantastisch om te doen. En je oren horen steeds meer. Het gaat niet eens zozeer om het doorgronden van de muziek, maar om helder kunnen luisteren: dat is een genot.”

Zussen

Na haar studie speelde Judith onder meer bij het European Union Baroque Orchestra, L'Arpeggiata, Concerto Copenhagen en het Amsterdam Baroque Orchestra. Met Tineke stond ze aan de wieg van Holland Baroque, een in hun eigen woorden “eigenzinnig barokorkest dat op hun instrumenten durft te zingen, dansen, huilen en lachen”. Het samen musiceren met Tineke is voor Judith bijzonder en tegelijk heel normaal. “We spelen altijd al samen. Hoe dat is? Het is lastig om iets wat tegelijk magisch én volkomen alledaags is onder woorden te brengen. Zussen...” In Tineke heeft Judith een ware onderzoeksfanaat aan haar zijde. “Ze leest, meer dan ik, alles wat los en vast zit over componisten, de tijdsgeest, alles wat met de materie te maken heeft.”

Natte inkt

In de Edesche Concertzaal zetten Judith en Tineke drie (viool)sonates van Bach op het programma. “Een programma maken is net als het samenstellen van een goede menukaart”, zegt Judith. “De gerechten moeten afzonderlijk lekker zijn én goed bij elkaar passen. Dat hebben we proberen te doen.” De uitdaging bij Bachs sonates is voor Judith dat het spontaan moet klinken, zegt ze. “Dat geldt natuurlijk voor alle muziek. Hoe goed we de stukken ook kennen, we willen spelen alsof de inkt nog nat is.”

Vioolsonates van Bach

“Het bijzondere aan deze sonates is dat het eigenlijk triosonates zijn. Dat betekent dat de muziek vaak drie of meer stemmen heeft. De balans tussen viool en klavecimbel moet goed zijn, zodat het publiek alle stemmen goed kan horen. Alle stemmen zijn immers even belangrijk.” Is Bach voor Judith de grootste componist? “Er zijn veel luisteraars, componisten en musici die dat vinden. Beethoven en Mozart worden ook vaak genoemd. Gelukkig is componeren geen wedstrijd. Maar Bach is natuurlijk een fantastische componist. De combinatie van ingenieus vlechtwerk van stemmen, geniale keuzes van thema's en een emotionele lading die nooit ontbreekt, maakt hem tot een steengoede componist.”

Amati-viool

Judith speelt Bachs vioolsonates op een al even beroemd instrument, een viool die in 1622 in Cremona werd gebouwd door de gebroeders Amati. “Dat is erg bijzonder, ik word er bijna stil van”, zegt ze. “Deze viool kent het repertoire veel beter dan ikzelf. Ik doe mijn uiterste best om te volgen waar hij me naartoe leidt!”

Reacties

Blijf op de hoogte!


Ontvang de nieuwsbrief


Contact

Edesche Concertzaal
Amsterdamseweg 9
6711 BE Ede
0318 - 200 214
info@edescheconcertzaal.nl

Logo Edesche Concertzaal wit