Logo concertzaal
Hayo Boerema

Als doorgewinterde improvisatoren voelen Eric Vloeimans en Hayo Boerema elkaar feilloos aan. "Waar we altijd op azen zijn die momenten, waarop een van ons geïnspireerd raakt en we afwijken van de vooraf gemaakte afspraken. Dat geeft een sfeer waarin alles wat er gebeurt spannend is!"

Lenneke Ruiten: "Als je een lied zingt, doorleef je de teksten"

Geschreven door Redactie in Artiesten, Interviews, Edesche Liedrecitals, Lenneke Ruiten op 13 november 2017

Lenneke Ruiten heeft de operaberg beklommen en staat genietend op de top. De Nederlandse sopraan zingt de mooiste rollen bij de grootste operahuizen, onder de meest eminente maestro's. “Het gaat maar door. Ik kan me echt gelukkig prijzen.”

Lenneke Ruiten (Foto: Victor Thomas)

Door Jordi Kooiman 

Foto: Victor Thomas

Lenneke Ruiten is al ruim vijftien jaar een gerespecteerde zangeres, maar de afgelopen jaren is haar loopbaan in een stroomversnelling terechtgekomen. Een optreden als Zerbinetta in Richard Strauss' opera Ariadne auf Naxos bij de Staatsoper Stuttgart in de zomer van 2013 opende vele internationale deuren voor haar.

“Waar je het niet verwacht, daar gebeurt het”, vertelt ze. “Ik had Zerbinetta gezongen in St. Gallen en werd toen gevraagd om in te vallen in Stuttgart. De productie in St. Gallen was heel luchtig, die in Stuttgart veel dramatischer en beladen. Ik had slechts een middag om het te leren, maar op één of andere manier lukte het. Misschien ook wel omdat je houding bij zo'n invalbeurt anders is dan bij een productie waar je wekenlang voor gerepeteerd hebt. Als je je lang hebt voorbereid, ben je soms zenuwachtiger dan wanneer je denkt: ik zie wel waar het schip níet strandt.”

Als een chirurg

Haar Zerbinetta werd een enorm succes en zette het ene na het andere internationale engagement in gang. Hoe één invalbeurt zo veel kan betekenen, is Ruiten een raadsel. “Soms denk je dat het fantastisch gaat, maar komt je optreden niet aan bij het publiek. Een andere keer ben je niet tevreden, maar is iedereen enthousiast. Het is een mysterie...”

Ruiten kiest ervoor om onder alle aandacht haar hoofd koel te houden. “Zanger zijn is keihard werken. Dat doe ik nu al vijftien jaar. Soms lukt het, soms niet. Op dit moment lukt het, maar ik wil nuchter blijven en gewoon mijn werk blijven doen. Vergelijk het met een chirurg: of hij nu de koningin of een gewone burger opereert, hij moet het altijd goed doen. Alle concerten zijn even belangrijk.”

Vruchten plukken

Bij grote successen horen vrijwel altijd grote offers, zo ondervindt ook Lenneke Ruiten. “De eerste twaalf jaar van mijn carrière deed ik vooral concertzang. Dan ben je hooguit een paar dagen van huis. Nu doe ik voornamelijk opera en dan ben je vaak zes tot acht weken weg. Als je dan vijf producties in een jaar doet, ben je zeven tot acht maanden niet thuis.”

Ruiten heeft een 4-jarig zoontje. “Tot een halfjaar geleden ging hij altijd met me mee. Nu blijft hij vaker thuis. Dat is als moeder best moeilijk. Ik probeer er slim mee om te gaan. Ik heb zo lang geïnvesteerd in mijn carrière en begin daar nu de vruchten van te plukken; ik sta aan de top en nog steeds ontdekken mensen me. Ik wil nu niet afbouwen. Maar het moet wel in balans zijn met mijn familieleven.”

Hoewel ze steeds vaker bij De Nationale Opera in Amsterdam te horen is, is een meer Nederlands georiënteerde carrière voor Ruiten ondenkbaar. “Ik neem aanbiedingen uit Amsterdam direct aan, maar Nederland blijft slechts een heel klein onderdeel in mijn agenda.”

Stem en geest

Liederen hebben Lenneke Ruiten altijd al gefascineerd. “Als student heb ik me er enorm in verdiept en na mijn winst op het Internationaal Vocalisten Concours in 2002 heb ik veel recitals gegeven. Tegenwoordig wordt het lied een beetje weggedrukt door mijn operawerk, maar ik probeer altijd nog acht tot tien recitals per seizoen te geven.”

Liederen zingen is goed voor stem en geest, vindt de sopraan, en een waardevolle afwisseling van haar vele operarollen. “Het is heel gezond om terug te gaan naar het lied. Als je een lied zingt, doorleef je de teksten, maar blijf je de verteller. Je bent jezelf. Je kunt je niet verschuilen achter een rol of achter het vuur van je acteren, zoals in een opera. Je staat er alleen voor, met je pianist. Er zijn operazangers die het lied daarom vreselijk vinden. Als je er niet vaak genoeg naar terugkeert, durf je het niet meer.”

Cabaret Songs

Voor de Edesche Concertzaal heeft Lenneke Ruiten, samen met haar vaste pianist Thom Janssen (tevens haar partner), een bont programma met romantische liederen samengesteld. Het bevat onder meer muziek van Hahn, Chausson en Debussy. “Ik heb veel affiniteit met het Franse lied. Ik doe ook weleens Schubert, maar dat zing ik toch niet helemaal makkelijk weg. Het Franse lied is lyrischer, minder elitair, heel vanzelfsprekend voor mijn stem.”

Er staan ook een paar liederen van Fanny Hensel-Mendelssohn op het affiche (“zo simpel, zo ontroerend”) en Ruiten heeft enkele 'Cabaret Songs' van Benjamin Britten geselecteerd. “Heel theatrale en grappige liederen. Het lied 'Johnny' is bijna een mini-opera. Qua tekst zitten er heel veel grappige, slimme en emotionele dingen in deze liederen. Ze liggen mij heel goed.”

Reacties

Blijf op de hoogte!


Ontvang de nieuwsbrief


Contact

Edesche Concertzaal
Amsterdamseweg 9
6711 BE Ede
0318 - 200 214
info@edescheconcertzaal.nl

Logo Edesche Concertzaal wit