Logo-concertzaal
Arno Piters

"Ik studeerde me te pletter, omdat je toch die erkenning wilt"

Arno Piters, klarinettist Koninklijk Concertgebouworkest

Livio Gianola: “Virtuositeit stelt niets voor zonder gevoel”

Geschreven door Redactie in Livio Gianola, Artiesten, Interviews, Edesche Gitaarrecitals op 4 augustus 2018

Hij is een grootmeester op de achtsnarige gitaar, als bespeler én als componist. Een virtuoos, mag je met recht zeggen. Maar daar is het de Italiaanse Livio Gianola uiteindelijk niet om te doen. “Ik heb ontdekt dat het allerbelangrijkste is dat je het publiek emotioneert. Techniek en virtuositeit stellen niets voor zonder gevoel.”

Livio Gianola. Foto: Adrian Rooymans

Door Jordi Kooiman

Foto: Adrian Rooymans

Livio Gianola groeide op in het kleine alpendorpje Premana, ten noorden van Bergamo. Iedereen in de familie speelde wel een muziekinstrument. “Daar vloeide mijn liefde voor muziek uit voort.”

In Premana was het gebruikelijk om in een fanfare te gaan spelen. “Een gitaar zag of hoorde je niet”, vertelt Gianola. “Mijn liefde voor de gitaar ontstond eigenlijk per toeval, toen mijn oom me er eentje gaf. Tot mijn dertiende was ik autodidact, daarna ging ik naar een muziekschool in Bergamo en vervolgens naar het conservatorium.”

Pianistisch gitaarspelen

Na zijn afstuderen richtte Gianola zich vooral op flamencomuziek. “Dat lijkt voor iemand die niet in Zuid-Spanje gewoond heeft heel exotisch en opwindend, maar na een tijd wordt het een beetje monotoon”, zegt hij. “Dan ga je andere snaarstemmingen gebruiken om nieuwe klanken en inspiratie te zoeken.”

In zijn zoektocht kwam Gianola bij de achtsnarige gitaar terecht, die voor “meer sonoriteit en nieuwe ideeën” zorgde. Inmiddels is hij één van de meest vooraanstaande bespelers van het instrument. Wat Lvio erin aanspreekt, zijn de harmonische en klankmogelijkheden. “En het feit dat je op een meer 'pianistische' manier naar muziek gaat kijken. Door dit instrument ben ik op een andere manier gaan componeren, waarbij ik me meer concentreer op het muzikale idee en minder op wat ik met mijn vingers doe.”

Extreem Italiaans

Door de muzikale traditie van de Spaanse gitaar raakte Livio Gianola als vanzelf ingewijd in Spaanse en Zuid-Amerikaanse muziekstijlen. In de Edesche Concertzaal laat hij het publiek kennismaken met allerlei genres uit die wereld, van een Iberische bolero tot een Braziliaanse chorinho en Mexicaanse danzon. Het meeste repertoire komt van zijn nieuwste cd Solo a Poniente, waarvoor hij zich liet inspireren door “typische vormen en stijlen die je tegenkomt ten westen van Italië”. Maar hij brengt ook een eerbetoon aan grote gitaarcomponisten als Barrios, Tarrega en Lauro.

De muziek heeft dus een sterke Spaanse kleur, maar Gianola's interpretatie niet. “Mijn muzikale benadering is extreem Italiaans als het gaat om melodie en harmonie”, zegt hij. “Ik werk vanuit een zeer persoonlijk uitgangspunt, dat alles te maken heeft met mijn levenservaringen. En die verschillen enorm met die van een zigeuner, een Andalusiër of een Zuid-Amerikaan.”

Vakmanschap

In Ede staat veel van Gianola's eigen werk op het programma. Toen hij steeds zekerder op de gitaar werd, ontstond zijn wens om te componeren. “Ik dacht steeds dat ik een incomplete musicus zou zijn als ik uitsluitend muziek van anderen zou spelen”, vertelt hij. “Mijn eerste stukken schreef ik geheel vanuit mijn instinct, maar door de jaren heen heb ik geleerd dat componeren voor een belangrijk deel studie en vakmanschap vraagt. Inspiratie is meer iets subtiels, en vaak onverklaarbaar.”

Gianola vindt het lastig om zijn eigen componeerstijl te omschrijven. Hij combineert melodie en harmonie in elk geval op traditionele, tonale wijze, vertelt hij. “En als ik componeer, doe ik dat altijd met de gitaar. Mijn vertrekpunt is soms een toevalligheid of een idee naar aanleiding van bijvoorbeeld een reis, een lezing of een herinnering. Maar uiteindelijk is de compositie vooral het resultaat van veel 'kleermakerswerk'.”

Publiek

Als componist werkte Livio Gianola bijna vijftien jaar samen met de bekende danser Antonio Canales. Voor hem schreef hij muziek voor dansvoorstellingen als Torero, Gypsy, Minotaur en Bohemia. De samenwerking heeft grote impact op Gianola gehad. “Vooral voor mijn zelfrespect en voor het schrijven van muziek waarin een verhaal verteld wordt”, vertelt hij. “Antonio heeft ook grote invloed gehad op hoe ik me tegenover het publiek opstel. Door mij te verplaatsen in het artistieke gezichtspunt van een danser ontdekte ik dat het allerbelangrijkste is dat je het publiek emotioneert.”

Reacties

Blijf op de hoogte!


Ontvang de nieuwsbrief


Contact

Edesche Concertzaal
Amsterdamseweg 9
6711 BE Ede
0318 - 200 214
info@edescheconcertzaal.nl

Logo Edesche Concertzaal wit