Logo concertzaal
Anastasia_Kobekina_(Julia_Altukhova)_Geschreven Pers (1)

Anastasia Kobekina: "Ik houd van die salonachtige atmosfeer uit de negentiende eeuw, toen vrienden weer andere vrienden meebrachten en 's avonds samen in een kleine ruimte van muziek genoten. De Edesche Concertzaal biedt die atmosfeer. Je kunt er muziek delen en mensen ontmoeten.”


Melvin Margolis: de vrijheid om andere keuzes te maken

Geschreven door Redactie in Artiesten, Interviews, Melvin Margolis, Fine Arts Chamber Orchestra op 31 maart 2014

Dirigent Melvin Margolis heeft veel leden van het Fine Arts Chamber Orchestra zelf les gegeven. “We kennen elkaar, we zitten op één muzikale lijn.” En dat hoor je! Deze muzikanten komen enkel bij elkaar omdat ze zoveel plezier hebben in muziek maken. Op hoog niveau.

Het Fine Arts Chamber Orchestra treedt zondag 6 april op in de Edesche Concertzaal. Bestel kaarten!

Er is geen enkele cent gemoeid met het Fine Arts Chamber Orchestra. Margolis klinkt trots: hier spelen beroepsmusici op vrijwillige basis, telkens in wisselende samenstelling. “Ik heb veel van hen zelf les gegeven op het Conservatorium in Utrecht, ik ken ze al 35 jaar. Dat speelt op een fijne manier.”


Drie zondagmiddagen oefenen

Het is soms wel lastig plannen, want de leden komen uit Brussel, Limburg, Amsterdam... “Voor een concert oefenen we drie zondagmiddagen samen, maar het zijn allemaal bezeten mensen, het gaat hen puur om het muziek maken op hoog niveau. Niemand hoeft daar te zijn!” Margolis noemt het bijzonder, maar ook kwetsbaar. Als dirigent heeft hij daarom een des te belangrijker rol. Zoals toen hij docent was. “Als docent kun je doorgeven wat je zelf hebt geleerd.” Margolis heeft sowieso het nodige bijgedragen aan de ontwikkeling van het professionele muziekonderwijs in Nederland.


Studenten niet klaar voor orkest

Hij vertelt: “Het verschil met hoe het er nu aan toe gaat en hoe het ging toen ik hier kwam is groot. Ik heb daar mijn steentje aan bijgedragen door les te geven op het conservatorium in Utrecht. Dat was vanaf 1978, het was een goede tijd. Nu gaat het niveau vrij gelijk op met bijvoorbeeld Amerika en Rusland.” De ontwikkeling in Nederland bleef achter omdat er na de oorlog niets meer werd opgepakt op muziekgebied. “Ik kwam hier in 1976. En inmiddels zijn er een aantal goede scholen en worden de spelers nu volledig opgeleid. Maar Nederland heeft één probleem: er is geen conservatoriumorkest dat dagelijks oefent. Er wordt slechts twee of drie keer per jaar geoefend voor een uitvoering, in plaats van elke week tweemaal drie uur! Studenten zijn dus niet voorbereid op meedraaien in een orkest. Buitengewoon jammer!”


Vrijheid om andere keuzes te maken

Margolis speelt al een tijd zelf niet meer. “Dirigeren doe ik al veertig jaar en dat is echt mijn vak, hoewel ik mijn hele leven heb gespeeld. Nu doe ik het alleen nog af en toe voor de lol, het echte werk laat ik over aan begaafde musici.” Als dirigent stelt Margolis bijvoorbeeld het programma voor een concert samen uit het eigen repertoire. Margolis licht toe: “In Ede spelen we bijvoorbeeld Mendelssohn. Zijn ‘Symfonie voor strijkorkest nr. 7’ wordt heel weinig gespeeld, de muziek is knap lastig. En bij een beroepsorkest beginnen ze er niet aan, omdat daar de andere muzikanten ook worden betaald en in dit stuk hoor je alleen de strijkers.”
Deze manier van orkest zijn geeft dus de vrijheid om andere keuzes te maken. De vrijheid om te kiezen wat mooi is. Te spelen om de vreugde die het samen musiceren geeft.

Ook meegenieten op zondag 6 april? Bestel tickets!

Reacties

Blijf op de hoogte!


Ontvang de nieuwsbrief


Contact

Edesche Concertzaal
Amsterdamseweg 9
6711 BE Ede
0318 - 200 214
info@edescheconcertzaal.nl

Logo Edesche Concertzaal wit