Logo concertzaal
Lees het interview met Anna Vinnitskaya. Foto: Marco Borggreve

Anna Vinnitskaya: "Ik geef me altijd voor de volle honderd procent"

Mengjie Han: "Muziek moet het hart raken"

Geschreven door Redactie in Artiesten, Interviews, Olivier Kemler, Amatis Piano Trio op 18 december 2019

Vaak weet je al binnen een paar seconden of je een klik hebt met iemand. Pianist Mengjie Han, violiste Lea Hausmann en cellist Samuel Shepherd weten er alles van. "Tijdens onze eerste repetitie was het meteen raak", vertelt Mengjie. "We voelden elkaar direct aan." Binnen twee weken studeerden de musici Brahms' Eerste Pianotrio in en deden mee  met het Grachtenfestival Conservatorium Concours. Het resultaat was verbluffend. "Tot onze verrassing wonnen we de Publieksprijs van het concours." Daarmee was het eerste succes van het Amatis Piano Trio een feit.

Mengjie Han (Foto-Foppe Schut)

Door Jan-Willem van Ree

Foto: Foppe Schut

Deze Publieksprijs van het  was de eerste in een inmiddels lange rij van successen. Een jaar later maakten Mengjie, Lea en Sam hun internationale doorbraak als jongste finalisten ooit tijdens het Internationaler Wettbewerb ‘Franz Schubert' 2015 in Oostenrijk. In de Londense Wigmore Hall won het trio de International Parkhouse Award, waarop het ensemble vervolgens werd het uitgeroepen tot BBC New Generation Artists. 

Sterke persoonlijkheden

Achter dit succes gaat een gedreven ensemble schuil. "We zijn alledrie sterke persoonlijkheden met elk een eigen mening", weet Mengjie. "Soms is het lastig om tot een compromis te komen, maar dat hoort erbij. Het is juist die dynamiek die de mensen terug horen in ons spel." Wat Mengjie in zijn collega's Lea en Sam waardeert is dat zij grote liefhebbers van kamermuziek zijn. "Hun intuïtie is heel sterk." Dat was een eye-opener voor Mengjie. "Ik ben opgeleid met het idee dat je als musicus een logische interpretatie van de partituur moet geven. Maar met alleen analyse kom je er niet. Juist als je de muziek gevoelsmatig benadert kun je zoveel meer kanten op. Het moet leven. De muziek moet het hart raken. Dat kun je niet uit een boekje leren. Het komt aan op intuïtie; dat heb je, of je hebt het niet." 

Amatis Piano Trio

Net zo verschillend als de persoonlijkheden is ook de achtergrond van de musici. "We komen uit drie verschillende landen; Lea uit Duitsland, Sam uit Groot-Brittannië en ik uit Nederland, hoewel ik in China ben geboren." Ook de muzikale bakermat van de trioleden verschilt sterk. "Lea's familie heeft generaties musici voortgebracht, terwijl Sam en ik uit heel ander soort families komen. Sams vader is sportman en geeft weinig om klassieke muziek. Mijn ouders zijn allebei ingenieur. De passie die ik voor muziek heb, heeft mijn vader voor beton", zegt Mengjie lachend. "Al waren ze niet blind voor mijn muzikale talent."

The Sound of Music

Voor Mengjie begon het allemaal met een beroemde film. "Toen ik zes werd gaf een goede vriend van onze familie mij een videoband met daarop The Sound of Music. Ik vond de liedjes zo leuk, dat ik ze op het keyboard in de woonkamer probeerde na te spelen. Blijkbaar was ik er zo gepassioneerd mee bezig dat mijn ouders me op pianoles deden." Vanaf dat moment ging het snel. "Op mijn zevende won ik het Steinway Pianoconcours en vanaf mijn tiende kreeg ik les aan de School voor Jong Talent van het Koninklijk Conservatorium." Dat was ook het moment dat Mengjie serieus begon na te denken over een leven als pianist. Een grote inspiratiebron waren de recitals in de serie Meesterpianisten in het Concertgebouw. "Mijn ouders hebben zes seizoenen lang kaarten gekocht. Ik vond het zo geweldig om al die grote pianisten live te horen spelen. Vooral de recitals door Alfred Brendel, Leif Ove Andsnes en Krystian Zimerman staan me nog altijd levendig voor de geest."

Twijfelmomentje

Voor Mengjie was het makkelijk om al jong duidelijk te hebben welke kant hij op wilde. "Op de middelbare school hoefde ik niet stil te staan bij wat ik wilde worden, want dat wist ik al. Bij het kiezen van een bepaald profiel heb me vooral laten leiden door wat ik leuk vond." Een pretpakket werd dat overigens niet. "Ik koos voor natuur en techniek, compleet met alle zware vakken zoals natuurkunde en wiskunde B." Even had Mengjie een twijfelmoment. "Rond mijn zestiende speelde ik kort met de gedachte om toch in mijn vaders voetsporen te treden, maar dat idee kon ik snel loslaten." Twijfelen deed Mengjie daarna niet meer. Zeker niet toen hij in 2014 finalist was tijdens het Internationaal Franz Liszt Pianoconcours in Utrecht. 

Chefkok

Slechts één ander ding zou Mengjie willen doen, mocht hij ooit geen piano meer kunnen spelen. "Sinds kort heb ik het koken ontdekt. Ik vind het fascinerend om te zien hoe sterrenchefs hun gerechten klaarmaken." Heston Blumenthal is een van Mengjie's culinaire helden. "Hij benadert het koken vanuit wetenschappelijk oogpunt en heeft nieuwe technieken ontwikkeld hoe je bijvoorbeeld een ei kunt koken. Door hem ben ik me gaan verdiepen in de culinaire wereld. Zijn nieuwe hobby zorgde er voor dat Mengjie anders naar muziek ging kijken. "Het opzienbarende is dat er veel overeenkomsten zijn tussen smaak en klank. In beide gevallen gaat het om de juiste balans en, nog belangrijker, hoe je die balans vindt. Tijdens de repetities met het trio refereer ik graag aan smaken. Dan moet er een 'bittertje' of een 'zuurtje' bij om het 'vet' te breken." 

Mendelssohn als hoofdgerecht

Op de vraag of Mengjie het programma in de Edesche Concertzaal ziet als een menu, moet hij lachen. "We geloven dat het publiek vooral een leuke avond heeft als er contrasten in het programma zitten, contrasten die je gevoelsmatig echt kunt ervaren. In die zin hebben we inderdaad gekozen voor verschillende smaken." Over hoe dat zit, vertelt Mengjie: "Sjostakovitsj' Eerste Pianotrio is een stuk dat we graag spelen. Sjostakovitsj schreef het toen hij pas zestien was, maar alles wat hem tot Sjostakovitsj maakt, zit er al in: de neiging naar het groteske en het bittere." Ook Beethoven was jong toen hij zijn Gassenhauertrio componeerde, al hoor je al veel van zijn latere kenmerkende stijl in de muziek. "Dat stuk zit precies tussen klassiek en romantiek in. Juist de wisselwerking tussen die twee verschillende periodes vind ik erg interessant." Naast deze twee jeugdwerken moest er een volwassen pianotrio bij. "Dat is Mendelssohns Eerste Pianotrio geworden, zogezegd het hoofdgerecht van het menu." Daarin mag Mengjie als pianist flink aan de bak. "Maar vlak de strijkers niet uit. De piano is niet de hoofdzaak, ook al steelt die al gauw de show. De strijkers spelen juist de mooiste melodieën van het stuk."

Inspiratie

Het Amatis Piano Trio mag dan een bloeiende carrière hebben met concerten in de belangrijkste concertzalen ter wereld, de musici hebben geen tijd om zich blind te staren op hun successen. Als trio volgen ze momenteel cursussen aan het Mozarteum in Salzburg en aan de Hanns Eisler Akademie in Berlijn. "Het is belangrijk om je te blijven ontwikkelen", vindt Mengjie Han. "Het gaat niet zozeer om het studeren, maar meer om je te laten inspireren door geweldige kamermusici uit de wereldtop. Voor ons is het belangrijk dat we verbonden zijn aan een instituut zoals het Mozarteum. Je bouwt er een groot netwerk op, waarmee je op plekken komt waar je anders niet zo gauw zou spelen."

Reacties

Blijf op de hoogte!


Ontvang de nieuwsbrief


Contact

Edesche Concertzaal
Amsterdamseweg 9
6711 BE Ede
0318 - 200 214
info@edescheconcertzaal.nl

Logo Edesche Concertzaal wit