Logo-concertzaal
Severin von Eckardstein (Shane Shu Michel Cupido)
"Ik hoop het publiek te raken met mijn reis door de muziek. Dat ik, wanneer ik speel, de mensen mijn verhaal vertel, vooral tijdens de meer persoonlijk en intieme momenten van een bepaald stuk."

Severin von Eckardstein: "Ieder concert moet een nieuwe reis zijn"

Geschreven door in Pianoconcerten, Artiesten, Severin von Eckardstein, Interviews op 29 april 2019

Een belangrijk concours winnen is één, maar om daarna als pianist relevant te blijven is andere koek. Meesterpianist Severin von Eckardstein kan erover meepraten. In 2003 won hij de Koningin Elisabethwedstrijd. Dat was al een prestatie op zich, maar ook in de jaren die volgden ontpopte Severin zich tot een veelzijdige pianist van statuur. Alleen al in Nederland is Severin een graag gehoorde gast in bijvoorbeeld de serie Meesterpianisten in het Amsterdamse Concertgebouw. In de Edesche Concertzaal neemt hij je mee op een persoonlijke tocht langs zijn muzikale voorkeuren.


Severin von Eckardstein (Foto: Shane Shu Michel Cupido)

Door Jan-WIllem van Ree

Foto: Shane Shu Michel Cupido

Dat Severin von Eckardstein zou uitgroeien tot een van de belangrijkste pianisten van zijn generatie, was allesbehalve vanzelfsprekend. Severin groeide weliswaar op in een gezin van muziekliefhebbers, maar zijn ouders waren geen kenners. "Mijn vader had een eigen bedrijf en mijn moeder was vertaalster. Wel luisterden we regelmatig naar klassieke muziek. Zo kwam ik langzaam in aanraking met klassieke muziek. Ik herinner me dat de liederen van Schubert me erg aanspraken. "

Piano spelen bij de buren

Het is aan Severins buurkinderen te danken dat hij de piano leerde kennen. "We hadden geen piano thuis, maar een van mijn buurkinderen wel. Toen ik dat ontdekte, speelde ik meer op hun piano, dan op straat. Ik was er niet van weg te slaan." Vader en moeder Von Eckardstein hadden snel in de gaten dat Severin meer dan gemiddelde interesse voor de piano had. "Mijn ouders realiseerden zich dat ik begaafd was en beseften wat ik nodig had. Op mijn zesde verjaardag kreeg ik een piano cadeau en zochten ze een goede pianoleraar voor me."

Liszt en Bartók

"Ik heb altijd veel geluk gehad met mijn docenten", vertelt Severin. "Mijn eerste pianolerares was van Hongaarse afkomst. Ik herinner me haar als heel strikt. Tegelijk had ze een diep gevoel voor de muziek van haar geboorteland. Ik vond het indrukwekkend hoe de muziek van Liszt onder haar handen klonk. Die volle pianistische klank! Dankzij haar speelde ik veel muziek van Bartók en kreeg ik gevoel voor ritme. Maar ook Bach studeerde ik regelmatig. Al jong vond ik mijn weg door de breedte van de klassieke muziek."

Steeds sterkere band met de piano

Het idee om pianist te worden kwam langzaam tot leven. "Als kind stelde ik me nooit de vraag wat ik met mijn leven aan moest. Ik dacht weinig na over de vraag wat voor beroep ik wilde uitoefenen. Ik keek altijd uit naar het moment waarop ik klaar was met mijn huiswerk, want dan kon ik weer achter de piano kruipen." Vanaf zijn twaalfde ontdekte Severin dat muziek een steeds belangrijkere plaats in zijn leven kreeg. "Ik voelde me er steeds meer mee verbonden. Daardoor werd de overtuiging langzaam sterker dat muziek mij toebehoorde, of ik de muziek", glimlacht hij.

Koningin Elisabethwedstrijd

Nadat de keuze voor de piano was gemaakt, ging het snel. In Düsseldorf stoomde de Poolse pianopedagoge Barbara Szczepanska Severin klaar voor het conservatorium. Daarna kwam hij onder de hoede van pedagoog Karl-Heinz Kämmerling aan het conservatorium in Hannover. "Kämmerling was een indrukwekkende persoonlijkheid met een warm karakter." Maar van zachte handen was geen sprake; het was hard werken. "Bij Kämmerling verbeterde ik mijn technische vaardigheden. Daar had hij bepaalde methodes voor. Zo moest ik de Études van Chopin in verschillende tempi spelen. Soms speelde ik ze ook 'droog', zonder piano." In Berlijn ontwikkelde Severin bij Klaus Hellwig weer een andere kant van zijn pianistische persoonlijkheid. "Bij Hellwig ging het veel over de Weense klassieken, zoals Mozart en Beethoven. Hij leerde me hoe je structuur aanbrengt in een langer pianostuk, hoe je de muziek tot leven moet brengen. Dat ik in 2003 de Koningin Elisabethwedstrijd won, heb ik mede aan hem te danken."

Klankbord

Soms mist Severin zijn pianodocenten. "Nu ik zelfstandig pianist ben, ben ik verantwoordelijk voor mezelf. Maar er zijn momenten dat dingen opgefrist moeten worden." Dan zoekt Severin zijn oude pianodocenten weer op, of neemt hij deel aan een masterclass. "Niemand is in staat om een volledige kijk op een muziekstuk te hebben of om verschillende interpretaties paraat te hebben. Daarom is het goed om, wanneer je een groot werk moet instuderen, een soort klankbord te hebben." Tijdens zulk soort sessies gaat het vooral om de interpretatie van de stukken. "Hoe je speelt verandert per dag, maar je muzikale begrip, waarom je zo speelt, moet altijd volkomen helder zijn."

Het concert als muzikale reis

Dat muzikale begrip vindt Severin van groot belang in zijn relatie tot de luisteraars in de zaal. "Ik hoop het publiek te raken met mijn reis door de muziek. Dat ik, wanneer ik speel, de mensen mijn verhaal vertel, vooral tijdens de meer persoonlijk en intieme momenten van een bepaald stuk." Daarin ziet Severin zich als een soort meereizende metgezel. "Ik wil de mensen door adembenemende muzikale landschappen voeren; misschien wel vergeten ervaringen weer naar boven halen." Of dat lukt hangt natuurlijk ook van het publiek af. "Voor sommigen is het genoeg als ze zich door een virtuoos stuk laten imponeren, of zich laten meevoeren door een mooie melodie. Het ideaal voor mij zou zijn dat ieder concert een nieuwe reis is. Een reis naar een onbekend land, waar je je kunt onderdompelen in de bijzondere architectuur, of bloemen ziet die je thuis niet hebt."

Inspirerende plek

Het bereiken van dat ideaal stelt Severin von Eckardstein zich tot doel als artist in residence van de Edesche Concertzaal. "Ik voel me bijzonder vereerd met deze rol. Het is een groot voorrecht om je eigen voorkeuren te mogen programmeren." Dat betekent dat er een aantal persoonlijke keuzes van Severin de revue passeren. "Natuurlijk klinken er klassiekers van onder anderen Beethoven en Schumann, maar die verbind ik met ander repertoire, zoals bijvoorbeeld pianomuziek van de Rus Nikolaj Medtner. Dat doe ik niet op een intellectuele manier. Voor mij is muziek nooit intellectueel. Het verband tussen het ene en het andere stuk zie ik als een vloeiende lijn." Severin kijkt uit naar zijn tijd als artist in residence van de Edesche Concertzaal. "Ik heb al een paar keer in de Edesche Concertzaal gespeeld, dus ik ken de ruimte vrij goed, evenals de schitterende Bösendorfer Imperial. De zaal is intiem en backstage is het altijd gezellig. Voor mij is het een inspirerende plek om te zijn!"

Reacties

Blijf op de hoogte!


Ontvang de nieuwsbrief


Contact

Edesche Concertzaal
Amsterdamseweg 9
6711 BE Ede
0318 - 200 214
info@edescheconcertzaal.nl

Logo Edesche Concertzaal wit