Logo concertzaal
Lees het interview met Anna Vinnitskaya. Foto: Marco Borggreve

Anna Vinnitskaya: "Ik geef me altijd voor de volle honderd procent"

Marlene Hemmer: "Je weet nooit wat het leven brengt"

Geschreven door Redactie in Artiesten, Interviews, Marlene Hemmer op 19 april 2015

Vanaf het eerste moment dat Marlene Hemmer op vierjarige leeftijd een viool in handen neemt, blijkt het talent niet te stoppen. En hoewel sommige musici maar wat graag toekomstplannen uittekenen, volgt Marlene haar eigen weg en geluid: “Ik probeer altijd mijn eigen, persoonlijke klank te laten horen.”

Beluister die klank tijdens het openingsconcert met Anna Fedorova (piano) en Benedict Kloeckner (cello) op zaterdag 5 september of tijdens het laatste Van Gogh-concert op zaterdag 28 november. | Koop kaarten voor zaterdag 5 september | Koop kaarten voor zaterdag 28 november

Violiste Marlene Hemmer. Foto: Vincent Verhoeven

Door Caroline de Vente

“Mijn ene broer speelt piano en de andere viool. Op een gegeven moment was er geen oppas en moest ik mee naar vioolles. Als vierjarig meisje zat ik bij mijn moeder op schoot en riep ik dwars door de les heen dat ik óók op viool wilde. Mijn moeder overwoog om me op te geven voor pianoles, maar het leuke is dat ik echt zelf voor viool koos.”

Flarden van herinneringen

Het allereerste moment dat ze een viool in handen had, kan Marlene niet terughalen. “Maar wel flarden van herinneringen aan mijn eerste lessen, toen ik vijf jaar was. Mijn ontwikkeling ging heel snel, vandaar ook dat ik al vrij snel van leraar wisselde. Omdat mijn broer ook heel muzikaal was, speelden we - zeker in het begin - veel samen. Dan gaven we als verrassing een huiskamerconcert voor mijn moeder. Mijn ene broer achter de piano en mijn andere broer en ik op de viool. Dat zijn mooie herinneringen.”

Luister naar drie meeslepende pianotrio's tijdens het openingsconcert op zaterdag 5 september en bestel tickets voor Marlene Hemmer (viool), Anna Fedorova (piano) en Benedict Kloeckner (cello).

“Je weet nooit wat het leven brengt”

Op jonge leeftijd treedt Marlene op, soms samen met haar broer. “Ik was toen twaalf en het is natuurlijk bijzonder als je twee mensen uit dezelfde familie hebt.” Ook start ze al vroeg aan de Jong Talent Opleiding van het Utrechts Conservatorium en vanaf haar elfde studeert ze in Lübeck (Duitsland), Biella (Italië) en het Utrechts Conservatorium, waar ze de studie met een tien met onderscheiding afsluit. “Ik ben er altijd in gerold”, vertelt ze. “Als kind speelde ik veel solo en ook veel kamermuziek. Op een of andere manier ging het altijd door, ik heb nooit echt een weg uitgestippeld voor mezelf. Dan keek ik wat er op mijn pad kwam en volgde ik dat. Maar ik heb geen vijfjarenplan, je weet immers nooit wat het leven brengt. In die zin vind ik dat je altijd flexibel moet zijn.”

Persoonlijk geluid

“Muziek is ook nooit klaar. Je kunt nooit zeggen, nu ‘ben ik er’. Je wilt altijd weer hoger, een verdere ontwikkeling. Daarbij heb je een technische kant en een muzikale kant. Als je technisch op een hoog niveau zit, dan kun je muzikaal altijd nog door. Je ontwikkelt zelf ook. Muziek rijpt. Soms, als je een stuk langere tijd niet gespeeld hebt, merk je dat je zelf verder ontwikkeld bent. Maar ik probeer wel altijd mijn eigen, persoonlijke klank te laten horen. Daarom vind ik de violisten van vroeger ook zo prachtig, die hebben echt een persoonlijk geluid.”

“Tien jaar later herkenden ze mijn klank”

“Ik hoor altijd van mensen dat ze mijn toon heel mooi vinden, dat ik echt een persoonlijke klank heb. Er komen nu iedere keer twee vaste fans naar mijn concerten. Die hoorden me eens bij een concert in Arnhem, keken elkaar aan en zeiden: dit is het meisje dat we tien jaar geleden bij een Schumann-concert hoorden. Ze herkenden mijn klank, tien jaar later. Dat vind ik toch wel bijzonder.”

Vuurdoop

Het concert op zaterdag 25 april is Marlene’s laatste concert als artist in residence van de Edesche Concertzaal. “We hebben dan drie keer opgetreden”, vertelt ze. “Het eerste concert met Jochem in december was echt een vuurdoop. Ook wel spannend, met een nieuw publiek in een nieuwe zaal. Maar de akoestiek is heel goed. Het is grappig, want bij het inspelen heb je veel meer galm. Maar als er publiek zit, klinkt het gelijk weer een stuk droger. Daar moet je wel rekening mee houden. Je merkt ook dat het publiek heel aandachtig is, zelfs tussen de stukken door is het echt heel stil. Als artiest is het ook fijn om die concentratie te proeven.”

Warm weerzien

Haar laatste concert als artist in residence betekent echter niet dat we Marlene niet meer terugzien. De volgende ‘dates’ zijn al geprikt. Op zaterdag 5 september draagt ze het stokje over aan de wereldpianist Anna Fedorova, die het komende seizoen artist in residence is van de Edesche Concertzaal. Samen met cellist Benedict Klöckner verzorgen zij die avond het openingsconcert van het seizoen 2015-2016. En op zaterdag 28 november treedt ze wederom met Jochem op in de Edesche Concertzaal met een programma rond het Van Gogh-jaar. “De stukken zijn nog niet bekend, dus daar kan ik nog niets zinnigs over zeggen. Maar Van Gogh is een geweldige schilder. Toen ik als twintigjarig meisje op mezelf ging wonen, wilde ik altijd een replica van zijn schilderij met die blauwe lucht en zwarte vogels. Het is er nooit gekomen, maar het blijft mooi.”

Bestel kaarten voor het openingsconcert van Marlene Hemmer (viool), Anna Fedorova (piano) en Benedict Kloeckner (cello) op zaterdag 5 september | Bestel tickets voor het Van Gogh-concert op 28 november | Bestel serie 'Van Gogh in muziek'


Reacties

Blijf op de hoogte!


Ontvang de nieuwsbrief


Contact

Edesche Concertzaal
Amsterdamseweg 9
6711 BE Ede
0318 - 200 214
info@edescheconcertzaal.nl

Logo Edesche Concertzaal wit