Logo-concertzaal
Lavinia Meijer - Foto: Stephan van Fleteren

"Ik wil het publiek meenemen in mijn eigen ontdekkingsreis" - Lavinia Meijer

Vrolijk festijn Gitaarsalon Roadshow opent serie Edesche Gitaarrecitals

Geschreven door Redactie in Terugblik, Edesche Gitaarrecitals, Artiesten, Peter Constant op 28 september 2016

Zet zes gitaristen op één podium en het wordt gegarandeerd feest. Dat gold in ieder geval voor het concert van vrijdag 23 september in de Edesche Concertzaal. Met een spectaculair concert beet Gitaarsalon Roadshow het spits af in de serie Edesche Gitaarrecitals.

Gitaarsalon-7

Niet alleen was het een feest om naar de zes gitaristen van de Gitaarsalon te kijken, ze speelden ook fabelachtig, waarbij het ensemble soms klonk als één instrument.

Vrolijke stukken

Het feestelijke karakter werd versterkt door het voorprogramma, verzorgd door gitaarvereniging Pro Guitarra. Achttien leden van deze vereniging speelden, onder leiding van Gitaarsalon-gitaristen Peter Constant en Marion Schaap, drie vrolijke stukken waaronder het opzwepende ‘CanCan’.

‘The Third Man’

In het hoofdprogramma nam Gitaarsalon Roadshow het talrijke publiek mee op een tocht door 500 jaar gitaarmuziek. De show opende met Vier Gavottes van componist Michael Praetorius. Hoewel deze muziek al eeuwenoud is, klonk het in het arrangement voor zes gitaren als nieuw. De rest van het programma voerde langs Franse klassiekers van Saint-Saëns (de ‘Olifant’ uit zijn Carnaval des animaux) en het jazz-achtige ‘Gollwogs cakewalk’ uit Debussy’s Children’s Corner tot de filmmuziek van Anton Karas bij The Third Man.

Glasharmonika

Gitaarsalon Roadshow had voor dit concert een enorme aantal gitaren meegenomen. Op het podium stonden gitaren in alle soorten en maten, variërend van de kleine ukulele tot een enorme contrabasgitaar. Peter Constant noemde het de ‘oma-gitaar’ omdat het instrument zo lekker ‘groot en knuffelig is’. Om de verscheidenheid in klank nog verder te vergroten, hadden de muzikanten een batterij andere instrumenten meegenomen. Zo blies Rosa van Ginneke op een melodia die in de Franse nummers klonk als een accordeonnetje. De meeste aandacht trok de glasharmonica waarop Anneloes van Hout de ‘Dans van de Suikerfee’ uit Tsjaikovski’s Notenkraker speelde.

Opmaat

Kortom, een spetterend concert rond zes gitaren, waarbij het gitaarrepertoire in bijna alle facetten werd geraakt. Een prima opmaat voor de gitaarrecitals van Izhar Elias (19 november) en Enno Voorhorst met altviolist Mikhail Zemtsov (4 maart). Deze twee concerten kunt u ook als serie bestellen

Reacties

Blijf op de hoogte!


Ontvang de nieuwsbrief


Contact

Edesche Concertzaal
Amsterdamseweg 9
6711 BE Ede
0318 - 200 214
info@edescheconcertzaal.nl

Logo Edesche Concertzaal wit