Logo concertzaal
Lees het interview met Anna Vinnitskaya. Foto: Marco Borggreve

Anna Vinnitskaya: "Ik geef me altijd voor de volle honderd procent"

Wout van den Berg: "De Russische muziek is een beetje bij ons gaan horen"

Geschreven door Redactie in Artiesten, Interviews, Wout van den Berg, Hexagon Ensemble op 22 mei 2019

Wie het Hexagon Ensemble volgt, heeft gemerkt dat de Russische muziek de laatste jaren een steeds prominentere plaats op de programma's inneemt. Ook in de Edesche Concertzaal speelt het Hexagon Ensemble een geheel aan Rusland gewijd programma. Waar komt die fascinatie voor de Russische muziek vandaan? Fluitist en artistiek leider Wout van den Berg heeft er wel een verklaring voor: "De tournees van de afgelopen jaren naar Moskou en Basjkirostan hebben gezorgd voor een sterke band met de mensen en de muziek daar. Het is een beetje bij ons gaan horen."

Wout van den Berg (Foto: Jacqueline Imminkhuizen)

Door Jan-Willem van Ree

Foto: Jacqueline Imminkhuizen

Het begon allemaal in 2013 in het Amsterdamse Geelvinck Museum. Wout van den Berg: "We waren gevraagd om een muzikale bijdrage te verzorgen ter gelegenheid van de verdrijving van de Fransen uit Nederland in 1813. We maakten toen kennis met een flinke delegatie uit Basjkirostan." (Een autonome republiek in de Russische Federatie aan de westzijde van de zuidelijke Oeral, red.) "De toenmalige Basjkierse kozakken speelden een beslissende rol in het verdrijven van de Franse troepen uit Nederland."

Een vreemdeling in Moskou

Het concert viel in de smaak en prompt kreeg het Hexagon Ensemble de uitnodiging om ook in Rusland concerten te geven. "We wisten niet goed wat we konden verwachten, want we kenden nog niemand daar. Maar alles werd voor ons georganiseerd en in 2014 maakten we onze eerste Russische tournee." De trip begon in Moskou en ging vervolgens verder naar Basjkirostan. "Het meest bijzondere wat me is bijgebleven, is het gevoel dat ik me voor het eerst sinds tijden ergens ontheemd voelde. Ik ben totaal niet thuis in het cyrillische schrift en had geen idee waar ik in de stad was." Lachend vervolgt hij: "Gelukkig leest en spreekt Frank (Frank Peters, pianist van het Hexagon Ensemble, red.) het vloeiend."

Hartverwarmend enthousiasme

De tweede tournee was een jaar later in 2015. Eind 2017 maakten het Hexagon Ensemble opnieuw een tournee naar Rusland, dit keer alleen naar Oefa, de hoofdstad van Basjkirostan. "We waren uitgenodigd als ensemble in residence van het Oefa Kunsten Festival in Basjkirostan. Natuurlijk speelden we veel concerten, maar we gaven ook masterclasses aan het Conservatorium van hoofdstad Oefa." Wat Wout vooral opviel was de positieve houding van de studenten. "Ze zijn zo gretig en nieuwsgierig naar wat wij doen. Tegelijk merk je dat in de oude satellietstaten van de Sovjet Unie nog lang niet alles op orde is. De instrumenten zijn enigszins gedateerd, maar het enthousiasme van de musici om vooruit te komen, is hartverwarmend."

Herinnering aan een mooie zomeravond

Buiten de recente reizen naar het Oosten hebben de leden van het Hexagon Ensemble al tientallen jaren een fascinatie voor onbekende Russische muziek. "In de begintijd van het ensemble hebben we veel research gedaan naar interessant en onbekend repertoire. Het internet bestond nog nauwelijks en dus pluisden we de catalogi van Russische bibliotheken uit." Een van de stukken dat al tientallen jaren met het Hexagon Ensemble meegaat, is Een avond in Georgië van Mikhail Ippolitov-Ivanov. "Dat is een stuk vol typisch Russische weemoed, opgeroepen door de herinnering aan een mooie zomeravond", vertelt Wout enthousiast.

Moessorgski's Schilderijententoonstelling

Een ander typisch Russisch stuk op het repertoire is Schilderijententoonstelling van Modest Moessorgski. Hij componeerde het oorspronkelijk voor piano, maar het werd wereldberoemd in de orkestversie van Maurice Ravel. Van dit meesterwerk speelt het Hexagon een verrassende versie voor piano en blazers. "Kees Olthuis, componist en oud-fagottist van het Koninklijk Concertgebouworkest en het Nederlands Blazers Ensemble maakte deze versie speciaal voor ons. Ik vind het een heel mooi en kleurig arrangement geworden." Ondanks dat Olthuis uitging van de originele pianopartij is het hard werken voor de musici. "Vooral het slotdeel 'De Poort van Kiev' is extreem vermoeiend. Dat is een zwaar stuk juist omdat we het helemaal aan het eind van het programma spelen. Maar het houdt je wel lekker bij de les."

Nog altijd even gedreven

Of er na drie tournees nog meer reizen naar Rusland en Basjkirostan komen weet Wout nog niet. "De komende twee seizoenen zijn we druk met ons jubileum. We bestaan dan dertig jaar. Voor ons klinkt dat al heel oud", lacht Wout. "Al heb ik het gevoel dat iedereen nog altijd met dezelfde gedrevenheid in zijn vak staat. De afgelopen jaren zijn we een stabiel ensemble gebleken zonder wisselingen." Het voordeel is dat het ensemble daardoor heeft kunnen groeien in zijn klank. "Zeker de tournees, waarbij je bijna dag en nacht met elkaar optrekt, hebben een positieve uitwerking op het ensemble gehad. Je merkt dat het spelniveau dan per dag omhoog gaat."

Feestelijk weerzien

Een andere karakteristiek van het Hexagon Ensemble is de goede onderlinge sfeer. "We zijn geen haantjes, iedereen houdt rekening met elkaar." Een echte leider heeft het Hexagon Ensemble dan ook niet. "In de begintijd hebben we daar wel mee geworsteld en bijvoorbeeld bij toerbeurt iemand aangesteld, maar gaandeweg hebben we dat idee losgelaten. Nu repeteren we tot iemand stopt en wat inbrengt. De anderen reageren daar dan op. Na jaren hebben we de juiste werkvorm gevonden", zegt Wout met een knipoog. Ook de bezetting maakt het Hexagon Ensemble uniek. "In Nederland zijn we het enige ensemble dat bestaat uit piano en blazers. Juist die combinatie van instrumenten heeft consequenties voor onze intonatie: de piano houdt de blazers bij elkaar." Die saamhorigheid is er overigens niet alleen op het concertpodium. "In de afgelopen jaren zijn we een soort vrienden geworden, al lopen we de deur niet plat. Het is altijd feest als we elkaar zien! Hopelijk houden we het nog jaren vol."


Reacties

Blijf op de hoogte!


Ontvang de nieuwsbrief


Contact

Edesche Concertzaal
Amsterdamseweg 9
6711 BE Ede
0318 - 200 214
info@edescheconcertzaal.nl

Logo Edesche Concertzaal wit