Logo-concertzaal
Maria Milstein - foto Marco Borggreve
"Muziek maakt mij een rijker mens. Mijn leven draait om muziek, maar dat kan niet zonder anderen. Het is een heerlijke wereld om in te zijn, soms ook een idealistische wereld, omdat je met iets bezig bent waarvan je houdt. Muziek is iets wat ons iedere dag rijker en blijer maakt."

Zeldzaam recital Anna Vinnitskaya bezorgt publiek kippenvel

Geschreven door in Terugblik, Pianoconcerten, Artiesten, Anna Vinnitskaya op 12 oktober 2017
fdc89d35c8104d15a9d341e5888f9354

Zelden is pianiste Anna Vinnitskaya in Nederland te beluisteren. Gelukkig maakte ze op zaterdag 7 oktober een uitzondering voor de Bösendorfer Imperial van de Edesche Concertzaal. Zo uniek als haar concert in Nederland, was ook haar fenomenale pianospel. Daarvan liet ze verschillende kanten horen in Prokofjevs Vierde Pianosonate, een selectie uit de Preludes van Debussy en een integrale uitvoering van Chopins 24 Preludes, op. 28.

In de Vierde Pianosonate van Prokofjev smeedde ze de grillige structuur samen tot een samenhangend verhaal. Een verhaal met een dramatische ondertoon, want Prokofjev schreef het stuk in de nasleep van de dramatische dood van een goede vriend. Het onstuimige slot leverde Anna al direct een daverend applaus op.

Magische klankschilderes

Ze vervolgde haar recital direct met een uitgekiende keuze uit Debussy’s 24 Preludes. Meer nog dan in Prokofjevs Vierde Pianosonate liet Anna Vinnitskaya zich hier horen als een ware klankschilderes. Ze liet de tonen resoneren, speelde met de nagalm en de balans tussen de verschillende registers van de Bösendorfer Imperial. Dat leverde magische momenten op zoals in de schilderachtige prelude ‘La terrasse des audiences du clair de lune’. In de robuustere preludes zoals ‘Ce qu'a vu le vent d'ouest’ en ‘Feux d'artifice’ verbond Anna klankkleur met een feilloze accuratesse en techniek. Na L'isle joyeuse, waarmee het programma vóór de pauze eindigde, bracht Anna Vinnitskaya het publiek in een echte juichstemming en moest ze diverse keren terugkeren om het stormachtige applaus in ontvangst te nemen.

Eigen toets

In het programma na de pauze dreef Anna Vinnitskaya haar pianistische kwaliteiten nog verder op de spits met de Preludes van Chopin. Anders dan de Preludes van Debussy vormen die van Chopin een grillige keten van losse stukken, die door de verhoudingen tussen de gekozen toonsoorten losjes bijeen wordt gehouden. Voor een pianist is dit mozaïek aan sfeer en techniek een ware tour de force. Waar een grote lijn ontbreekt, moet je als pianist voortdurend anticiperen op de snel wisselende contexten. Anna Vinnitskaya slaagde daarin uitmuntend. Bovendien wist ze aan Chopins Preludes een ontroerende eigen toets toe te voegen. De drie dramatische lage d’s van de laatste prelude waren amper uitgeklonken of het publiek barstte los in een uitbundig applaus. Het Edese publiek had Anna Vinnitskaya duidelijk in de armen gesloten. Dat dit gevoel geheel wederzijds was, bewees de pianiste met een ontroerende toegift. Anna Vinnitskaya mag dan weinig in Nederland optreden; in Ede komt ze zeker terug!

Reacties

Blijf op de hoogte!


Ontvang de nieuwsbrief


Contact

Edesche Concertzaal
Amsterdamseweg 9
6711 BE Ede
0318 - 200 214
info@edescheconcertzaal.nl

Logo Edesche Concertzaal wit